Integratiebeleid in Nederland nu toch gelukt?



Datum van foto's: zaterdag 1 mei 2004
Tijdstip: 19:30

Vorige week kwam ik met de auto in Aardenburg (Provincie Zeeland), toen op de terugweg opeens mijn oog viel op een zwartgeblakerde flitspaal. Niettegenstaande de paal zwart was, was de kop met de meetapparatuur nagelnieuw, werkend en dus waarschijnlijk vervangen.
Nu moet ik toch wel gemiddeld eens om de 2 weken die paal voorbij, maar nooit gezien dat ie volledig afgefikt en inactief was. Waarschijnlijk is die flitskast dus na de confrontatie met een vuurtje bliksemsnel vervangen. Blijkbaar net zo snel als ie zelf flitst.


klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

Als je vanuit richting België naar Nederland rijdt is het eerste wat je ziet, voor je Aardenburg binnenrijdt, een parkeerhaven. Maar daar is geen mobiele flitser op te merken. Die komt straks wel even verderop, in de vorm van een vaste flitspaal. Als je heel goed kijkt zie je helemaal in de verte achter de bocht de flitspaal op de rechterkant van de weg staan.

Een stuk verder op de weg wordt nog eens de ‘Speesiaanse snelheid’ op de Nederlandse wegen aangegeven. Nee, je leest het goed, niet de ‘Spaanse snelheid’, want de Spanjaarden hebben net nooit dit stukje grond bereikt.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

50 meter verder deze vluchtheuvel. 3 km verder komt u in Aardenburg aan. De flitspaal staat verderop recht tegenover een tankstation. Dezelfde truuk als mobiele GATSO’s soms gebruiken om radardetectoren te misleiden. Maar een BESAM-deuropener heeft veel minder signaalopbouw, dus daar trapt een beetje ervaren detectorrijder niet in.
Merk op dat achter de rode paaltjes een bordje staat dat aangeeft: tankstation op 300 m. Dat is van hieruit ook de afstand tot de flitspaal. Deze laatste staat aan de rechterkant van de weg.
Leuk op te merken is dat je hier linksaf ook verf kunt gaan kopen om glaasjes van flitskasten te gaan dichtverven. Maar 300 meter verderop lijkt men voor een andere, meer drastische methode gekozen te hebben om de inquisiteuren van Spee wat minder werkingsmiddelen te bezorgen.

Hier is ie dan te zien van op 100 meter. De aangetaste flitspaal. Alhoewel van hieruit, voor een ongeoefend oog, nog niet echt veel beschadiging is te zien.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

Op deze foto al iets beter te zien. Blijkbaar heeft een autobandje over de paal gehangen. De klassieke truuk doet het hem weer. Straks even zoeken naar resten en sporen in de berm.

Hier de paal vanuit de andere richting op de gevoelige plaat gezet. Het glaasje voor de camera en de blauwfilter voor de kleurenfoto zijn intact en lijken nagelnieuw. Zoals reeds eerder gezegd in de reportage kan deze kast geen 2 weken uit de running geweest zijn. Maakt GATSO nu ook al zelfhelende flitskasten of is de overheid er als de pinken bij als er geld te halen valt? Nu de paal nog een zeepsopje geven en alles is weer proper. Of wil men met een zwarte paal, voor de argeloze automobilist, de indruk wekken dat deze kast inactief is om zo nog meer geld binnen te rijven wanneer iemand het in zijn hoofd haalt om hier eens flink op het gas te gaan trappen. Wie zei nu ook alweer: ‘je hebt 1 kans op 3 dat je op het goede pedaal trapt’?

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

Hier nog eens de Gatsokop met regenkapje (zonneklepje?) en radarbalkje.

Duidelijke resten van een autoband in het gras. Blijkbaar had men op deze relatief verlaten weg ook alle tijd om rustig een blikje te drinken en het schouwspel gade te slaan.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

Als je de radar opkomend passeert staat 100 meter verderop een bord met: ‘Let op! Drempels’. Ik had liever gezien dat het bord 250 meter teruggeplaatst werd met de melding: ‘Pas op! Kassa’.

We kunnen dus besluiten met de conclusie dat ook in de Provincie Zeeland, waar de geduchte Optospeed in gebruik is, het flitsbeleid op de zenuwen begint te werken bij de bevolking en de Provincie er een prioriteit van maakt om de flitskasten, na onklaar te zijn gemaakt, zo snel mogelijk weer in de running brengt.
Wat deze paal hier staat te doen is mij niet duidelijk. Het is hier nooit druk, de weg is overzichtelijk en bij mijn weten gebeuren hier zelden of geen ongevallen.
Wat ik wel weet is dat deze paal ¾ van de tijd geladen blijkt te zijn en er dus vanuit mag gegaan worden dat ze voor een belangrijk deel bijdraagt aan de huidige overheidstekorten in Nederland.
Men mag dan blijkbaar, op dit moment, problemen hebben met de overheidsfinanciën, maar op het vlak van integratie heeft men het helemaal voor mekaar in Nederland. Een witte flitskop met een zwarte paal eronder, die keurig samenleven en de overheid financieel in stand houden.



Tekst en foto's: Mysterio




Terug naar het reportage overzicht