Inzet dummy flitsaanhanger



Datum van foto's:
Tijdstip: onbekend
6954x

Toen ik me met mijn zoon zondag in Tilburg bevond begon iets in mijn auto te piepen, bij dit regelmatig terugkerende piepgeluid is het zorg om de snelheidsmeter in de gaten te houden en de omgeving te verkennen. Eigenlijk was de omgeving geen enkel probleem gezien de duidelijke zichtbaarheid van enkele ongewenste factoren.


klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

Vanaf de overzijde komend ben ik de Ringbaan opgereden en doordat er op werkdagen werkzaamheden plaats konden vinden was de snelheid hier van 70Km/uur teruggebracht naar de 50Km/uur grens. En daar stond de inmiddels bekende aanhanger opzichtig in de middenberm. Aan de overzijde stonden twee auto's waarvan een erg opzichtige. Tijd om even met de camera in aanslag poolshoogte te gaan nemen.

Meteen even melding gemaakt bij Flitsservice.nl waarna de melding als volgt vermeld stond.

radar nb in tilburg op de ringbaan zuid thv het leijpark door een grijze opel astra en een aanhanger (king-leo) 14:45:16


Voor de opzichtige politiebus stond een zilvergrijze Opel Astra geparkeerd en het kenteken was gelijk aan het kenteken wat zich op de aanhanger bevond, de math was dus gemaakt. Even ons zelf voorstellen en uitleg gegeven wat betreft het doel waarvoor we kwamen. Het was geen enkel probleem voor de aanwezige BOA's.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

De voorzijde dan maar eens op foto vastgelegd. Zoals vermeld was het aan deze zijde van de Ringbaan toegestaan om met 70Km/uur aan het verkeer deel te nemen. Aan de andere zijde, waar de aanhanger stond was het een ander verhaal, hier stonden immers de borden van wegwerkzaamheden en was er een Vmax van 50 ingesteld. Gelukkig gaf de dienstdoende BOA aan dat de aanhanger ongeladen was en als "dummy" hier opgesteld stond.

Dus eerst het interieur van de Astra maar eens bekeken en er wat plaatjes van gemaakt. De BOA deed niet moeilijk en opende keurig het portier voor een duidelijker beeld. Een digitaal setje wat amper een maand geleden een goedkeuringssticker van het NMI had ontvangen was aan het dashboard gemonteerd en deze was bezig eventuele overtreders vast te leggen.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

Hier kon je duidelijk spreken van een bijzonder goed weggedrag van de verkeersdeelnemers. Van de 2180 passanten waren er slechts 64 die in de afgelopen 2 uur dat deze controle er stond zich niet in hadden kunnen houden. Dit is slechts 3% overtreders. Ok‚ de ingrediënten van plaats, auto en inhoud lagen nu op beeld vast en werd het tijd om de aanhanger eens nader te inspecteren. Aangezien ik al enige ervaring in Tilburg opgedaan heb wilde ik uiteraard wel zekerheid.

Het was mij al opgevallen dat deze, mocht er wel een camera inzitten, van voren, dus opkomend zou flitsen. Dit is erg ongebruikelijk in Nederland. Mocht het kloppen wat de BOA vertelde "dat het een dummy was" gaf dit natuurlijk het grootste effect op de passanten. Hij was op deze manier immers duidelijk als flitsaanhanger herkenbaar. Op de inzet is inderdaad te zien dat er geen camera gemonteerd was en het dus werkelijk om een dummy ging.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

Toen wij even later weer op de terugweg langsreden en deze driveby maakten was de herkenbare bus weer verdwenen en stond er gewoon een zilverkleurige Astra in een parkeervak bij het Lijpark geparkeerd, een dagelijks beeld langs de vele Nederlandse wegen, niets bijzonders toch?

In schril contrast met mijn vorige repo aan de Ringbaan-Zuid was dit toch een opstelling die door geoefende bestuurders opgevallen zou zijn. De flitskar als afschrikmiddel duidelijk in de middenberm had hoogstwaarschijnlijk een forse invloed op het rijgedrag van de automobilisten. Deze opstelling en de tijdelijke aanwezigheid van een herkenbare politiebus waren duidelijk van invloed op de "slechts 3%" overtreders.



Tekst en foto's: KingLeo




Terug naar het reportage overzicht