Kassa helpt ongevallen voorkomen?



Datum van foto's:
Tijdstip: 14:30 uur
4360x

Om 14:00 uur kreeg ik een bericht van een collega: "Flits Mondeo 242 Heerhugowaard Waarland", waarna ik op pad ging. Via wat omrijden had ik hem eindelijk gevonden. De Ford Mondeo stond in een parkeervak bij hectometerpaal 50.6. Aangezien ik hem tegemoet kwam rijden, heb ik mijn wagen een parkeervak verderop (op 150meter afstand, vlak voor het viaduct richting Langedijk) geparkeerd.



Eerst maar de juiste lokatie doorgeven:


radar nh n242 alkmaar ri middenmeer thv hmp 50.6 door ford mondeo (egeltjes) 14:41:56



En dan ... foto's maken.


klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

In de richting van de Ford Mondeo gezien is dit het begin van het wegdeel. Een weg buiten de bebouwde kom met (verderop) voor elke rijrichting 1 strook.

Vanaf mijn parkeervak is dit het zicht op de situatie richting het noorden. Aan de rechterkant, na het blauwe vierkante bord [P], is een lichte wagen te zien: dit is de Mondeo..

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

De achterkant van de Ford Mondeo, met kenteken 29-HT-XD. Ik ging eerst mijn aanwezigheid melden. De BOA was hier kennelijk niet op bedacht. Mijn "mogguh" door het open rechterportier-raampje deed hem enigzins opschrikken vanuit zijn boek. Ik heb eerst aangegeven dat ik enkele foto's wilde maken (van de wagen en de lokatie) en daar had deze BOA helemaal geen bezwaar tegen (als hij er zelf maar niet op kwam). De radar-set zelf stond keurig afgesteld op 087-087km/hr.


En de voorkant. De flitslampen zijn beide duidelijk zichtbaar. En voor wie goed let op de aanwezigheid van auto's in de berm, is de Mondeo duidelijk zichtbaar.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

En de weg afgaand (naar het zuiden, richting Alkmaar). Hier is tevens een dubbele streep te zien in het midden van de weg. Of dit een inhaalverbod is of een dubbele middenkantlijn, is niet bekend. Maar een inhaalverbod is hier ter plekke geen verkeerde keuze, gezien het beperkte overzicht bij het viaduct.

Deze hectometerpaal (50.7) stond voorbij het parkeervak. De paal voor 50.6 was niet te vinden. De BOA vertelde dat hij er al om 13:30 uur stond en dat hij tot dan toe nog maar 10 voertuigen op de foto had gekregen.


Tevens kwam een ongeval van vorig weekend ter sprake. Toen reed een personenwagen in een flauwe bocht naar rechts echter rechtdoor . Deze kwam toen op zijn linker weghelft terecht. Een aanrijding met een tegemoetrijdende vrachtwagen met zand was onvermijdelijk. Het vermoeden bestaat dat de personenwagen te snel gereden had, klik hier voor de "media link"

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

Deze foto is van de lokatie van dat ongeval, gezien in dezelfde richting als van betrokken personenwagen. Ik reed hier achter een trekker, zodat ik op mijn gemak deze foto kon maken. De zwarte sporen moeten van die vrachtwagen geweest zijn. Na een week zijn ze nog duidelijk zichtbaar.

De vrachtwagen had dit zicht.


Achteraf beredenerend, moet de vrachtwagen eerst naar rechts uitgeweken zijn. Daarbij zal hij de hectometer-paal geraakt hebben. En ik vermoed dat de vrachtwagen daarna links terugstuurde en de personenwagen gewoon voor zich uitgeduwd heeft, richting de linkerkant.


Als iemand een andere redenatie heeft ... ik hoor het graag.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

Nogmaals de sporen op het wegdek. De vrachtwagen moet dan daar terecht gekomen zijn waar het vele zand aan de overzijde ligt.


Ik twijfel of snelheid de oorzaak was, waardoor de personenwagen de bocht niet nam. Zelf vermoed ik andere aktiviteiten tijdens het rijden (radio, telefoon, onbekendheid met de weg, of juist overbekendheid), maar gegevens hieromtrent zijn mij niet bekend.

Ondanks het trieste ongeval, is mijn conclusie voor deze controle kort en snel gemaakt: kassa.



Tekst en foto's: Egeltjes




Terug naar het reportage overzicht