Kassa of veiligheid?



Datum van foto's:
Tijdstip: 19:45 uur

Maandag (2-jan) kwam ik (om 17:00hr) deze melding al tegen:


radar nh in alkmaar op de vondelstraat thv petrus canisius college vanaf kooimeer ri centrum door een blauwe opel astra - 14:33:58




Dinsdag (3-jan) kwam ik (om 19:30hr) deze melding tegen:


radar nh in alkmaar op de vondelstraat ri rotonde kooimeer thv petrus canisius college - 18:20:08



Deze dinsdag besloot ik om er heen te gaan. Ik was toch wel nieuwsgierig naar deze lokatie en als ze er de vorige dag ook al stonden, moet er wel wat bijzonders zijn.


De Vondelstraat zelf ligt binnen de bebouwde kom. Twee rijrichtingen met een middenberm. Elke rijrichting heeft 1 rijbaan voor snelverkeer en een rood stuk asfalt voor langzaam verkeer, gescheiden door een dubbele lijn (met ribbeltjes). Tevens heeft elke rijrichting een trottoir voor voetgangers (en stoep-fietsers). Parkeren langs deze weg is dus niet toegestaan.


Maar, een statief in het duister is erg moeilijk te zien, vooral als je een wagen verwacht. Maar, enkele flitsen later (misschien ook 1 voor mij, maar dat merk ik over een week of 3), was hij gespot. Een statief. De wagen, de groene Citroen Berlingo [57-VD-FF], stond in een zijstraat (Moddermanstraat) geparkeerd, precies de straat die ik ook uitgekozen had om te parkeren. De BOA zat er in en had goed zicht op de set.


Toen ik langszij kwam met mijn wagen, hebben de BOA en ik een kort praatje gehouden. Hij had mijn wagen al herkend, toen ik langs reed en de set zocht. Ik zei dat ik foto's kwam maken van de set. Maar de BOA zei dat ik wel mocht kijken, maar dat ik geen foto's mocht maken. Iets wat binnen de bebouwde kom niet mag. Op dat laatste antwoordde ik eerst dat hij er dan maar een boete voor moest uitschrijven en tenslotte met heel kort: "Check."


De BOA vertelde ook dat de dag erop weer gecontroleerd zou worden in deze straat en dat ik dan misschien van deze collega's wel foto's mocht maken.


Nadat ik mijn wagen verderop geparkeerdhad, was deze BOA al naar de set toegewandeld, waarschijnlijk om de score te bekijken. Ondertussen waren ook 4 jongeren (tieners?) erbij komen staan, die ook allerlei vragen aan de BOA stelde. Op de set zag ik dat er al 140 opnames gemaakt werden (inclusief test-foto). En deze stond keurig ingesteld op 057/057km/hr.


Toen ik vertelde dat de BOA zijn bonnenboekje alvast te voorschijn kon trekken, nam ik een foto van de set (met flits). De BOA was daar niet blij mee en wilde dat ik daar mee ophield. Nadat ik een tweede foto nam wilde de BOA dat ik vertrok. De BOA vertelde dat hij niet zou bekeuren voor het foto's maken. Op welke grond hij het verbood, was (en is nog steeds) voor mij erg wazig. En waarom hij er dan niet voor bekeurt, bevreemd mij nog veel meer.


Ik vertelde dat ik niet zomaar zou vertrekken, behalve als dat bevolen of verorderd zou worden. En daarna begon het spelletje.


BOA: "Ik verorder je om te vertrekken."

Ik: "Okee, nog twee keer en dan ben ik echt weg."

BOA: "Ik verorder je ..."

BOA: "Ik verorder je ..."
Ik: "Okee. Dan wil ik graag nog uw naam weten en/of u uw pasje bij u heeft, volgens artikel 2."


De BOA gaf keurig zijn naam en nummer en liet zijn pasje zien. 1 van die 4 jongeren vroeg of ik dat zomaar mocht doen. De BOA bevestigde dit.


Daarna vertrok ik van de lokatie. Ik reed nog een keer langs de flits-lokatie en de 4 jongens joelden bemoedigend naar mij (met opgestoken duimen).


Thuis gekomen heb ik een mooie brief geschreven voor de Hoofd van het regionale Spee-team met de vraag op welke grond het verboden is om foto's te maken van de (met openbaar geld betaalde) set binnen de bebouwde kom (antwoord zal, wanneer die binnen komt, in het forum worden geplaatst).


De dag erna heb ik lokatie-foto's gemaakt.


klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

De eerste "illegaal" genomen foto. Rechts zijn de broekspijpen van de BOA te zien.

En de tweede "illegale" foto. Niet veel bijzonder, qua flitslokatie, wel bijzonder vanwege het vermeende verbod.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

De Citroen-berlingo, keurig geparkeerd in de parkeervakken van de Moddermanstraat.

Dit is de Vondelstraat, gezien vanuit het Centrum-Alkmaar richting de Rotonde Kooimeer (A9/N9/N242). Het statief stond achter de bosjes bij de rechter blauwe pijl. Duidelijk zijn de fietsstrook en de dubbbele (ribbeltjes) streep te zien, die verbied dat auto's en fietsers op andermans rijbaan komen.


Het veel genoemde Petrus Canisius College bij deze meldingen is bij de bovenste blauwe pijl aan de linkerzijde van de weg.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

Dit park, Oosterhout genaamd, is aan de overzijde van de weg (de zijde van dat college).

Aan de statief-zijde staat ook een schooltje, echter er is geen normale toegang van het schoolplein met de weg (tenzij ... over het hek ... door de bosjes).

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

Het straatnaam-bord van de zijstraat waar de Citroen Berlingo geparkeerd stond.

En het verkeer vanuit deze Moddermanstraat met de Vondelstraat is door middel van deze drempel geregeld. Wachten tot je voorrang krijgt. Het statief stond dus aan de linkerkant.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

En het Petrus Canisius College. Deze heeft wel een ingang aan de drukke Vondelstraat, maar leerlingen moeten via de achterzijde deze college benaderen.

De woensdag erna (4-jan) stond de Vondelstraat wederom op het verlanglijstje om te controleren. Het was de zwarte Seat-Toledo [53-HR-NG], met de camera in de wagen en twee BOA's erin. Deze keer stonden ze wel voor de hoofddeur van het college, in de richting van het centrum van Alkmaar. En wederom is het de duisternis die goede foto's belemmert met mijn kamera.


Deze 2 BOA's waren wel bereid om een praatje te maken. Degene aan de pasagierszijde vertelde dat men nu meer binnen de bebouwde kom gaat controleren. Deze weg nodigt uit tot hoge snelheden, waarbij die van 60km/hr tot 70km/hr vaak gesignaleerd worden. Als ik mijn verbazing uit dat de 4 regio-wagens (voor NHN, de Opel-Astra, Mitsubishi-Carisma, Ford-Modeo en deze Seat-Toledo) voor binnen de bebouwde kom gebruikt worden, complimenteerde hij mij dat ik meer wist dan hij, ondanks zijn 11 dienstjaren, ook in de wagens. Hij was er wel nieuwsgierig naar wanneer de genomen foto's op de site zouden komen.


En wederom (net als eerder deze woensdag op de N9 bij HMP76.0) komt de vraag naar voren of ik deze wagen niet al op de foto had, waarna ik uitleg dat het ook om de lokatie gaat en dat we deze lokatie nog niet hadden. Nu dus wel.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

Tenslotten een blik op de straat. Bij het groene rondje (eind van de groene pijl) stond het statief van de Citroen Berlingo. Bij het zwarte rondje (eind van de zwarte pijl) stond de Seat-Toledo.



De ongevalsoorzaken in deze straat zijn (van 01-jan-2001 t/m 31-dec-2005) op het gecontroleerde wegdeel:

  • Geen voorrang verlenen: 13x (plus op de rotonde beneden zelf 6x)

  • Onvoldoende afstand : 7x (plus op de rotonde beneden zelf 3x)

  • Fout inhalen/Afsnijden: 2x

  • Te veel rechtsrijden : 1x

  • Onbekend : 1x<


    Geen idee of het "Onvoldoende Afstand" het gevolg is van harder rijden dan de toegestane 50km/hr, of dat dit veroorzaakt wordt door file-verkeer in de spitsuren en de snelheid toch niet hoger komt dan 50km/hr, dit in combinatie met afslaand verkeer dat moet wachten op rechtdoorgaand langzaam verkeer (de voorrangs-oorzaken).


    noot Flitsservice: kaartje (c) 2005 Adviesdienst Verkeer en Vervoer, Ministerie van Verkeer en Waterstaat

  • Persoonlijk vind ik het moeilijk om een conclusie te trekken. Er zijn argumenten dat het goed is dat ze er staan en er zijn argumenten om dit een kassa-plek te noemen.



    a) Goed dat ze er staan.

    - ze staan nu eindelijk binnen bebouwde kom.


    - er staan twee scholen in de buurt.


    - fietsers zijn niet (fysiek) gescheiden van autoverkeer.


    - er kunnen wandelaars en kinderen zomaar oversteken.


    - erg veel ongevallen, t.o.v. buiten bebouwde kom.



    b) Kassa lokatie


    - het is 's avonds, scholen zijn dicht.


    - omdat het avond is, zijn er ook weinig wandelaars en weinig fietsers.


    - het is ook nog vakantie, scholen zijn nog steeds dicht.


    - weg nodigt zeker uit tot te snel rijden.



    Puur op argumenten, neig ik ernaar om dit een goede flits-lokatie te noemen.



    Tekst en foto's: Egeltjes




    Terug naar het reportage overzicht