Kassa op de N360 in Ten Boer bij hmp 11.0



Datum van foto's:
Tijdstip: 14:00 uur

Na een periode van relatief weinig controles in de tweede helft van het vorig jaar wordt er dit jaar weer vrolijk op los geflitst in Ten Boer. Deze controles worden afwisselend uitgevoerd ter hoogte van de hectometerpaaltjes 11.0 en 11.5 (een enkele keer 11.6). Op 2 mei heb ik reeds de controlestek bij hmp 11.5 vastgelegd, maar die bij 11.0 ontbrak nog. Voordat deze foto's werden gemaakt, natuurlijk eerst een sms naar Flitsservice verzonden:


radar gr n360 groningen ri delfzijl thv hmp 11.0 bij ten boer door een blauwe mazda (jh)


klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

Hier zie je de controlestek: een open-vizier-controle in een parkeervak. Zo wordt er hier al jaren gecontroleerd, maar toch worden er telkens weer redelijk veel overtredingen geconstateerd. De Mazda stond vanmiddag moederziel alleen in het vak (afgezien van de tijdelijke aanwezigheid van mijn auto) en had dus niet de mogelijkheid zich te verschuilen achter een ander geparkeerd voertuig.

De flitslampen van de Mazda waren, zoals meestal het geval is, weer keurig afgedekt. Alhoewel de auto opvalt, vanwege zijn (lelijke) lichtblauwe kleur, is hij volgens mij behoorlijk rendabel voor het VHT Groningen. Voor mensen die van doorrijden houden en deze auto niet kennen, werd het vanmiddag een duur ritje door Ten Boer.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

Reed je richting de Delfzijl/stoplichten, dan zag het beeld er ongeveer zo uit. Het is een mooi stuk rechte weg, die niet aandoet als een 50km-weg en waar je zodoende al rap boven die snelheid zit. Mijn suggestie naar de BOA toe om aan beide kanten van het kruispunt een vaste flitspaal neer te planten, werd positief ontvangen. Dan hoeven we hier ook niet meer zo vaak te staan, aldus de BOA. Even voor de duidelijkheid, de controles worden ingepland volgens een bepaald rooster.

Als je richting Groningen reed, was dit het beeld. Hetzelfde verhaal als bij de vorige foto, alleen heb je hier vaak de neiging om nog harder te rijden. Enkele risicopunten: buspassagiers die de weg over moeten steken (maar die gebruik kunnen maken van een vluchtheuvel) en verkeer dat de weg op- en afdraait. Feit is wel dat er aan deze kant van het kruispunt bij mijn weten (en de BOA beaamde dit) nog geen noemenswaardige ongelukken zijn gebeurd. Waarom dan hier een radarcontrole? Pak dan de lasergun en filter de bestuurders die het echt te bont maken eruit.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

De controle was begonnen om 13.00 uur en zou twee uur gaan duren. Na een klein uurtje waren 37 voertuigen de opstelling met een te hoge snelheid voorbijgereden.

Bent u geflitst en gaat u in beroep, dan zal de opgevraagde foto er in zwart-wit ongeveer zo uitzien.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

Nog even voor de volledigheid de eindscore van de controle: 70 van de 1145 passanten kunnen binnenkort post uit Leeuwarden verwachten. De hoogst gemeten snelheid bedroeg 80 km/u waar 50 is toegestaan.

Voor de radarcontroles op deze plek kan ik eigenlijk maar weinig begrip opbrengen. Als je gaat controleren in Ten Boer doe het dan bij hmp 11.5 aan de andere kant van het kruispunt. Ik zie ze daar natuurlijk liever ook niet, maar de kans op ongelukken is daar simpelweg iets groter.



Tekst en foto's: JH




Terug naar het reportage overzicht