Kassa op een viaduct N244



Datum van foto's:
Tijdstip: 17:00 uur

Rijdend vanaf Purmerend naar Alkmaar, over de N244, werd er na de toerit van Midden-Beemster al geseind dat er iets was. En ja hoor, bovenop het viaduct, waaronder de weg naar West-Beemster gaat, stond een blauwe Volkswagen van Zaanstreek-Waterland te controleren. Omdat de weg een autoweg is, is parkeren niet toegestaan en werd het tijd voor een omweg via het dorp De Rijp, langs de kaasfabriek van de Beemster-polder naar de weg die onder dat viaduct gaat.


De weg is een autoweg met een maximum toegestaande snelheid van 100km/hr. Er is één rijbaan per rijrichting, gescheiden door een keurig paar kantlijnen. Ter plekke is geen enkele parallelweg (voor langzaam en lokaal verkeer) en ook geen fietspad.


Ik heb daarna mijn wagen onder het betreffende viaduct geparkeerd en ben aan beide kanten van de autoweg langs het talud omhoog geklommen. Gelukkig heeft de N244 aan beide zijden een geleiderail (vangrail), zodat ik volkomen legaal naast de weg kon komen, zolang ik maar niet over de geleiderail kwam. Een gesprek met de BOA was er niet geweest. Na het foto's maken, ben ik via de Midden-Beemster de N244 weer opgereden om enkele foto's rijdend te maken.


klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

Dit is het begin van de oprit bij Midden-Beemster, richting Alkmaar. De N244 heeft hier HMP 17.5. De borden zijn duidelijk: een autoweg die tevens voorrangsweg is.

Op zo'n 1.5 km afstand is te zien dat de weg opkomend (ten opzichte van de wagen) kaarsrecht is.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

Bijna boven op het viaduct is de wagen zichtbaar. Hier is ook duidelijk de dubbele kantlijn in het midden te zien.

Midden op het viaduct, stond de wagen met zijn neus richting Purmerend. Verder is hier ook de weg afgaand te zien (richting Alkmaar), ook kaarsrecht ...

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

... in de verte maakt de weg pas een bocht naar links, voordat deze over het viaduct bij De Rijp, bij de afslag naar De Rijp (HMP 13.0) aankomt.

Vanaf de weg naar West-Beemster is hier duidelijk de wagen op het viaduct te zien.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

Van onder de geleiderail is nu duidelijk het kenteken [60-NZ-HK] zichtbaar.

En deze is gemaakt, nadat ik de talud aan de andere zijde van de N244 opgeklommen ben. Duidelijker kon de wagen niet op de foto gezet worden.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

En de hectometerpaal 15.6 van deze lokatie stond net na het viaduct.

De BLIK-kaart van deze lokatie. De volgende ongevallen zijn de afgelopen 4 jaar geregistreerd:


1) HMP14.0 16-jan-2002 - 1 auto - Te veel rechts rijden (de berm ingereden ???)

2) HMP14.0 12-jun-2002 - 1 auto - Macht over stuur verliezen

3) HMP15.3 01-mei-2003 - 1 auto - Fout Gebr Bediening

4) HMP16.4 27-sep-2001 - 1 auto - Verk. Stoptkn Negeren

5) HMP16.5 16-sep-2003 - 2 auto - Onvoldoende Afstand

6) HMP16.8 28-dec-2003 - 2 auto - Onvoldoende Afstand

7) HMP17.0 19-mei-2004 - 2 auto - Onvoldoende Afstand

8) HMP17.4 22-dec-2001 - 1 auto - Slippen



Het gele rondje bij HMP 14.3 is op de lokale weg (Wormerweg) gebeurd.

Het oranje vierkantje bij HMP 17.5 is op een lokale weg (Middenweg) gebeurd.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

Mijn conclusie over deze lokatie is dat het weer een heerlijke kassalokatie is. Vooral ook omdat op de lokale wegen (de groene en blauwe lijnen op de BLIK-kaart) veel meer ongevallen plaatsgevonden hebben (getuige de rode vierkantjes).



Tekst en foto's: Egeltjes




Terug naar het reportage overzicht