Liegende Boa geen partij voor King-Leo



Datum van foto's:
Tijdstip: 15:50 uur
11813x

Vandaag was ik via de N65 op weg naar Tilburg. Nadat ik Tilburg in was gereden, volgde ik de richting van het Elisabeth ziekenhuis. Hierbij kwam ik langs het Leijpark waar de kraampjes voor Koninginnedag, welke de volgende dag zou plaats vinden, al in het warme zonnetje klaar stonden.


klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

Toen ik bij deze kruising linksaf de Professor van Buchumstraat in wilde slaan, zag ik aan de andere kant een politie voertuig staan, welke uiteraard mijn aandacht trok.

Ook een motormuis stond onopvallend in de buurt te wachten. Ik besloot een kijkje te gaan nemen en vergezeld van (natuurlijk) mijn trouwe camera, ben ik naar het voertuig gelopen.

Twee collega’s van de agent waren bezig met het schrijven van een bekeuring voor het blinderen van de ramen van twee sportief uitziende auto’s. De aangebrachte folie moest ter plaatse verwijderd worden, wat niet in dank werd afgenomen door de jeugdige eigenaren.

Inmiddels had ik me voorgesteld aan de overgebleven agent en deze vertelde mij dat ze op roodlicht en gordels controleerden, niet op snelheid. Op mijn vraag of er ook gelaserd werd was zijn antwoord nogmaals ontkennend.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

Uiteraard laat King-Leo zich niet zomaar van alles wijsmaken en ging ik een stukje terug. Er moest toch ergens een “verklikker” zitten die de informatie doorgaf welke auto’s staande gehouden dienden te worden.

Een stukje terug trof ik echter deze “verklikker” aan. Die was dus ook van de partij en stond keurig als “naailokatie” opgesteld. Vlak na een kruising, waar je bij "oranje" nog even snel door wilt gaan en dan is het BINGO.

Hier een plaatje wat er van de controle zichtbaar was: niets dus.. Het geparkeerde “calamiteiten voertuig” zorgde voor een perfecte camouflage van de aanhanger. Overigens is dit de eerste keer dat ik de aanhanger in een reportage voor mijn camera kreeg.

De ringbaan heeft een zogenaamde “groene zone. Dat wil zeggen dat als je groen licht hebt en je je aan de Vmax blijft houden, alle verkeerslichten voor jou op groen staan. Of dit ook zo werkt weet ik echter niet.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

Vanaf de overkant van de straat gezien zag het er zo uit. Jammer dat de vrachtauto niet spontaan ging rijden. Terwijl ik hier foto’s maakte werden er door diverse rondrijdende motormuizen en een zuurstok auto diverse auto’s staande gehouden.

Dit voor allerlei zaken zoals geen gordel, niet handsfree telefoneren en ook rood licht overtreders.

Omdat de BOA die ik het eerst aansprak tot twee keer toe ontkend had dat er ook op snelheid werd gecontroleerd besloot ik om deze man op zijn leugen aan te spreken. Bij het voertuig aangekomen was ik nog net op tijd omdat ze op het punt stonden te gaan rijden.

Op mijn vraag waarom hij jokte over de aanwezige snelheidcontrole deed hij eerst nog alsof hij van niets wist. Na het vertellen wat mijn bevindingen waren zei hij “we hoeven toch niet het achterste van onze tong te laten zien” en daarmee had hij een duidelijk punt want dat is wel het laatste waar ik op dat moment behoefte aan had.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

Omdat de auto hetzelfde kenteken droeg als de aanhanger, was het voor mij duidelijk dat deze gehaald zou worden. Dus terug naar mijn auto en een stuk die richting op, parkeren en door het parkje naar de betreffende opstelling, waar ze juist het deksel van de aanhanger sloten en “met drie man” bezig waren de aanhanger aan te koppelen.

Op mijn vraag hoeveel er vastgelegd waren, werd mij verteld dat ze dit niet wisten en dit pas op het bureau gingen bekijken. Ook hier werd weer de medewerking op informatie verstrekking door middel van een leugen te niet gedaan.

Als laatste heb ik ze nog ge-attendeerd op het feit dat de nummerplaat van de aanhanger niet geheel leesbaar was, omdat de flitser deels voor de eerste letter zat en dit volgens de wet strafbaar is.

Wijselijk hielden ze alle drie hun mond en stapten in het busje, waarna deze om 16:20 uur de “naailokatie” verlieten, met achterlating van de dekmantel. Deze had voor vandaag waarschijnlijk zijn diensten als “calamiteiten voertuig” wel bewezen.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

Deze controle was goed ge-organiseerd waarbij een drietal motormuizen, een zuurstok met twee man, een onbemand calamiteiten voertuig en dit busje met 3 man actief waren.

Alleen de medewerking aan een reportage ontbrak hier duidelijk maar dat zoiets via leugens moet lijkt me voor een beëdigd opsporingsambtenaar toch wel iets te diep gezonken."



Tekst en foto's: King-Leo




Terug naar het reportage overzicht