Mini meeting: Streetraces Drachten



Datum van foto's:
Tijdstip: 18.00 - 22.00

Afgelopen zaterdag was het weer zo ver. De legale straatraces voor normale straatauto's. Er was al een thread in het forum van Flitsservice en daar bleek uit dat er verschillende mensen heen gingen om te kijken.
<br><br>
Chuckie en ik waren dus ook van plan om te gaan. Dat zou pas na het eten gebeuren omdat we de hele dag moesten werken. Na het eten zijn we dus richting Drachten gegaan. Onderweg belde Dave me nog om te vragen waar we bleven. We waren onderweg alleen we hadden 2 personen in de auto en 1 daarvan was erg iritant dus duurde het allemaal wat langer.
<br><br>
Eindelijk bij Drachten aangekomen wisten we de weg niet naar de airstrip dus belde ik GZ maar even, want een Fries kent de weg wel, om te vragen hoe we er ook alweer moesten komen. Uit eindelijk na tijden aan de gsm gehangen hebben we het gevonden.


klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

Aangekomen stonden de mooie auto's al te wachten en het mooie natuurschoon. We moesten wel eerst een klein kapitaaltje neerleggen bij de entree daar we met zijn vieren waren en dat maar liefst 20 Euro moest kosten.

Het meest vertegenwoordigde merk was Volkswagen en Honda.


Deze Golf had helaas een gat in zijn gaas achter in zijn bumper in verband met een afneembare trekhaak. Dat maakt een auto er niet mooier op.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

Deze jongen heeft zijn auto "slim" geblindeert. Niemand kon erin kijken. Hij kon alleen naar buiten kijken en ik weet bijna zeker dat hij dat ook deed toen ik een foto maakte.

De Suzuki Swift aan de start van een race

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

Ook deze bekende auto van Flitsservice was aan de start te bekennen. In eerste instantie zou hij helemaal niet meedoen en sterker nog, helemaal niet met deze auto komen maar hij wilde het wel even uitproberen verklaarde hij later. Wij (chuckie) en ik (itdanger) waren in ieder geval net te laat om de voorgaande sprints van Dave te zien.

En dat is maar goed ook want naar verluid begreep hij het principe van de startprocedure met al die lampjes nog niet helemaal in het begin ;)

(P.S. Lampen zijn GEEN mistlampen!)

Dave ging uiteindelijk toch nog maar een keer opnieuw wachten op zijn beurt in de lange rij autó's die wilden racen (op nat gras!).



Net op de rand van de foto staat GZ aandachtig de auto's te begluren.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

Dave staat klaar voor de start. Het ging hier om een race met een Opel als ik het goed kan zien. Dave had een GROOT nadeel en dat was het natte gras wat ik zojuist ook al benadrukte...



Dave zijn start met de Opel Astra als tegenstander



Dave bind de strijd aan met een Golf



Vooral bij het laatste filmpje is duidelijk te zien dat er heel wat goedgemaakt word zodra er voldoende grip gevonden word.



De bandenfabrikanten varen er maar wel bij wat af te leiden was aan de talloze korte burnoutjes elke keer voor de startstreep.

Nadat je geraced had moest je over een natte grasweg terug naar de start. Dat is natuurlijk niet bevordelijk voor de grip van je banden. Je banden zuigen al het water op en er komt allerlei modder tussen het profiel, met als gevolg weinig grip bij de start. De meesten deden wel een burn-out alleen Dave wilde wat langer doen met zijn bredere en daardoor flink duurdere banden. En begrijpelijk.



Dave zijn ruige terugrit naar de start.



Daarna kapte hij er maar mee, het was niet echt goed te doen.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

Dit was de Opel waar Dave de sprint mee aanging. Helaas weet ik de uitslag niet meer. Dat weet Dave nog wel denk ik.



Edit by Dave; yep, dat was wederom een gevalletje hopeloos. Op deze baan valt in deze omstandigheden echt niet eerlijk te rijden tenzij je een paar banden wil opofferen.



Verder was het een beetje jammer dat je geen eindscores kon zien op digitale tijdsaanduidingborden ofzo. Dit was de vorige keer wel het geval naar wat ik begreep.

Hier vroeg ik mij af of het de banden waren of de uitlaat.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

En wat zou een straatrace zijn zonder de politie? Niets, dus kwamen deze jongens ook regelmatig langs.

Nu maar een paar plaatjes van mooie auto's en dan is het wel weer goed geweest.

Hier ziet u een mooie Honda CRX. Hij lijkt lager dan dat hij is in verband met het hoge gras.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

Bij deze auto hebben we even stil gestaan om te kijken wat nou dat gele ding was in de voorbumper. Het lijkt op een uitlaat die verkeerd gemonteerd is alleen hij is niet zwart van het roet dus het is wat anders. Sleepoog was het ook niet. Het leek gewoon op een oud blikje wat er tussen was gedrukt.

edit by Dave; luchtinlaat voor het luchtfiltersysteem. Hiermee word getracht om veel "schone" koelere lucht van buiten naar binnen te halen. Bij een normaal (open)luchtfilter word de lucht aangezogen van onder de motorkap. Dit is slechter omdat deze lucht warmer is en minder "schoon". Zeg nou zelf, je schept toch ook liever een luchtje in de frisse buitenlucht? Dat wil een high performance motor ook graag.

Ook grotere auto's waren mooi verlicht. Zoals deze Mercedes Vito met mooie groene neonbalken eronder.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

Een lap van een leuk klinkende Volkswagen Golf



Af en toe ging er ook wel wat fout natuurlijk. Een van de deelnemers trapte zijn koppeling eruit en rolde dus stapvoets naar de finish. Ook bij het starten ging er nog wel eens wat FOUT!



Chuckie maakte voor ons een mooie overzichts filmpje en daarom dus ook voor jullie allemaal.

Gezellig zooitje.



Na de races toen het afgelopen was om 22.00 zijn Chuckie Dave en ik nog maar even naar de MC Donalds geweest in Drachten. We troffen daar ook per toeval iemand anders van Flitsservice.nl; JTC, de eerste persoon die ruchtbarheid gaf aan de Beltronics 915 radardetector zo'n beetje. Nadat we een cola en een cheeseburger achterover hadden gegooid zijn we ieder onze weg gegaan. Dave richting huis en wij ook.



Eind goed al goed. 27 september zijn chuckie en ik ook daar weer te vinden bij de voorlopig laatste LEGALE streetraces. Er zal in ieder geval geen Supra aanwezig zijn omdat Dave in de gaten had dat je hier met een diesel nog sneller was dan met een auto met een beetje pk's en brede banden. Jammer.



"Ik moet het hier afleggen tegen auto's die het van een turbodiesel niet eens zouden winnen, beetje rare zaak. Het ging maar een keer goed van de 5 pogingen en toen voelde je jezelf ook duidelijk in de stoel gedrukt worden. De andere 4 keer waren de banden alleen een beetje aan het doorslippen de eerste 50 meter en zat er niet echt schot in de handel, zucht. Nu weet ik nog niet wat die auto nou werkelijk echt kan, maar ach, rustig toeren ermee is ook leuk".



Aldus een licht teleurgestelde Dave. Maar dat kwam mede door de dure uitgave van alles bij elkaar waarschijnlijk. Een hele tank benzine er doorheen jagen voor alleen dit is ook niet echt top natuurlijk, maarja. Je bent van de straat nietwaar?



Tekst en foto's: Chuckie, GZ, Dave, ITdAnGeR




Terug naar het reportage overzicht