N3 Randweg Dordrecht bij hmp 7.0



Datum van foto's:
Tijdstip: 20:00 uur

Naar aanleiding van de gemelde controle door xenon (bij hmp 4.5) ging ik op de fiets naar de controle, aangezien er een heel mooi fietspad naast de N3 loopt. Hier was ik eerder die dag twee keer voorbij gefietst, aangezien ik daar 2x per dag voorbij kom om naar school te gaan. Bij hmp 4.5 was niks te zien, dus ik dacht die zijn alweer gevlogen. Ik via de andere kant van de N3 terug gefietst en uiteindelijk bij hmp 7.0 uitgekomen. Hier stonden ze met een driepoot achter het uiteinde van een geluidswal. De bijbehorende auto (de rode Spacestar) stond netjes stationair te draaien op het fietspad. De agente vertelde mij dat ze hier al vanaf 18.00 uur stonden en dat de hoogst gemeten snelheid 140 km/uur bedroeg waar 100 km/uur is toegestaan. Tijd voor een eerste repo dus (voor zowel mij als de N3).


klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

Het kenteken van de bijbehorende flitsauto waar alles in werd vervoerd. De controle vond plaats bij de afslag naar het ziekenhuis, in de richting Papendrecht.

Hier de opstelling van de GATSO24 en bijbehorende flits-set. Degene met een oplettend oog kon de controle nog op tijd zien. Voor deze controle werden er 2 flitslampen gebruikt (rood en blauw filter). Ondanks de felle flits van mijn camera, werd de achterste auto die hier op de foto te zien is, toch nog geflitst.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

Geflitst? Zo zal de foto er dan ongeveer uit zien, wanneer deze opgevraagd wordt. Waarom in geen jaren een snelheidscontrole op de N3 en nu opeens wel? Er werd mij verteld dat er vooral bij op- en afritten hier veel ongelukken gebeuren (men elkaar te weinig ruimte geeft, etc).

Op deze randweg gebeuren dus zo’n 85 ongelukken per jaar. Dit willen ze dus naar beneden brengen, door hier te gaan flitsen. Hier de radarset met beschermkap. Deze werd er later speciaal voor de foto afgehaald, zodat we ook konden zien hoeveel mensen er al bekeurd waren en hoe snel de automobilisten reden.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

De GATSO24, met inmiddels 551 foto’s op de rol (waarvan er 256 op deze locatie gemaakt zijn). De controle duurde tot 22.00 uur ’s avonds.

De radarbalk. Tijdens mijn bezoek kwamen er ook nog collega’s met een VROS auto kijken, alles was in orde?

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

118 km/uur... Het kwam ook nog best vaak voor dat het display ILL (illegal) aan gaf, een ongeldige meting dus. Dit kan bijvoorbeeld voorkomen als er 2 auto’s tegelijkertijd door de radarbundel rijden.

Alles in orde? Niet dus! In de VROS wagen zat een RDD, die door de agent niet (vaak) werd gebruikt. Zijn woorden: “Wat kan mij die radardetectors nou schelen”.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

De N3 zal dus de komende weken flink in de gaten gehouden worden op, wat betreft, snelheid. Dit is ook aan de meldingen op FS af te lezen, aangezien er dagelijks 3 berichten worden gemeld over een controle op de N3. Een ander ‘favoriet’ plekje waar ze ook weleens willen staan, is bij hmp 4.5 aan beide kanten. U bent dus gewaarschuwd!



Tekst en foto's: Tomtector




Terug naar het reportage overzicht