N366 bij de aardgasbuffer



Datum van foto's:
Tijdstip: 13:00
1280x

Het was deze zaterdag rustig op het werk. Rond 11-en verscheen de volgende melding:

radar gr n366 veendam - nieuwe pekela beide ri thv hmp 3.5 10:57:04

Dit leek mij een bij uitstek geschikte plaats om de nieuwe camera uit te testen en mijn 2e repo op 250+ km van mijn huis te scoren. Na mij voorgesteld te hebben aan de controleur bleek het geen enkel probleem om foto's te maken. De controleur bleek goed bekend met flitsservice.nl en zei de gemaakte repo's altijd na te lezen.


klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

Vandaag was dus de N366 aan de beurt tussen Veendam en Stadskanaal bij hectometerpaal 3.5. De contole was uitgestald ter hoogte van één van mijn voormalige werklocaties, het paradepaardje van NUON en de Gasunie: De ondergrondse gasbuffer ter hoogte van Zuidwending/Ommelanderwijk.

De maximumsnelheid ter plaatse bedraagt 100 km per uur. Hier valt niets op af te dingen aangezien het een autoweg betreft met een daarbij passende inrichting. Dat deze weg op rustige tijdstippen echter uitnodigt tot hogere snelheden kan geen verrassing zijn.

Het verkeersbeeld was vandaag nogal wisselend. Het ene moment kwam er een karavaan aan auto's langs, meestal voorafgegaan door een vrachtwagen of een bejaarde in een boodschappenwagentje, en het volgende moment was er bijna geen auto te zien.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

De controle werd uitgevoerd door een digitale Gatso. De ijking was nog geldig tot 1-1-2009.

Het setje keek richting Stadskanaal en was in verband met het bewolkte, druilerige weer voorzien van de regenkap.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

De controle stond tussen hectometerpaal 3.5 en 3.6 opgesteld, maar wel dichter bij hectometerpaal 3.5.

Het vervoersmiddel dat vandaag gebruikt werd was de bekende Skoda Octavia met kenteken 66-BG-TJ.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

Mocht u één van de ongelukkigen zijn geweest die niet goed opgelet heeft of moedwillig aan de staat wil doneren, dan kunt u, indien u de boete wilt aanvechten (zie WOB-vezoek onder juridisch), een foto verwachten die er ongeveer zo uitziet.

Wegens het overtrekken van een regenbuitje werd het tijd om weer te gaan, maar niet voordat een drive-by in beide richtingen gemaakt was.

Vanuit de richting Stadskanaal/Pekela's viel het setje voor het getrainde oog direct op. Indien u echter op deze grauwe zaterdagmiddag iets minder alert was zou deze controle nog voor verrassingen kunnen zorgen. Bij aankomst bij de controle vanaf deze richting brak mijn voorganger hierdoor plots een inhaalmanouvre af die hij net voor de controle aangezet had, wat eventjes een gevaarlijke situatie veroorzaakte.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

Als u vanuit de richting Veendam kwam was het setje al moeilijker te zien, al moet de vanaf deze kant duidelijk zichtbare Skoda eigenlijk al een belletje hebben laten rinkelen.

Gedurende de tijd dat de controle opgesteld stond waren 85 voertuigen op de foto gegaan. Dit was volgens de controleur minder dan 10% van de voorbijgangers.

Mijn conclusie over deze controle luidt: De controle stond niet echt open vizier opgesteld, al moet wel gezegd worden dat deze toch redelijk goed zichtbaar was. Als u alle waarschuwende medeweggebruikers met groot licht gemist heeft, het vervoersmiddel over het hoofd heeft gezien en de controle totaal niet hebt zien staan moet u toch minstens uw hand een beetje in eigen boezem steken.



Tekst en foto's: meranto




Terug naar het reportage overzicht