N9 bij nachtlicht



Datum van foto's:
Tijdstip: 20:30

Ik was net door het dorp St. Maartensvlotbrug gereden na een avondje overwerk, toen ik twee wagens voor mij gewaarschuwd werd door flitslicht. Het kwam van een te lage bron om onweer te zijn, bovendien bleef de donderklap uit. Tijd om mijn snelheid weer tot een acceptabel niveau te laten gaan, als in: zoeken waar de installatie nu weer stond.



Met een gangetje van zo'n 40km/hr (waar 80km/hr toegestaan is) speurde ik de bermen af, totdat ik aan de linkerkant iets donkers boven de vangrail zag uitsteken met een blauwe kast ernaast. Gevonden. Bij de afslag De Stolpen (hmp 100.7) ben ik de N9 linksaf gegaan en ben de parallelweg teruggereden. Bij de plek aangekomen, werd ik al begroet door twee koplampen van opzij. Links de kamera op statief, terwijl ze rechts hun wagen, de Ford-Mondeo Station 2.0 TDdi met kenteken 29-HT-XD, geparkeerd hadden op de toerit van een akker.



Bij de eerst volgende boerderij heb ik mijn wagen gekeerd om vervolgens vlakbij de installatie te staan. Al spoedig kwamen er twee kontroleurs naar mij toegewandeld, terwijl ik nog in mijn wagen zat. For the record: Dit keer heb ik ze niet benaderd, zij kwamen naar mij toe. De BOA-trice van de week ervoor (11 maart) had mij namelijk een stuk voorzichtiger op gemaakt in het donker, dat ik al besloten had om niet eens naar hun wagen toe te lopen.

Ik ben uitgestapt en vroeg of ze bezwaar hadden dat ik foto's maakte. Er was geen bezwaar en 1 van hen scheen nog bij met zijn zaklantaarn. Dat scheelde alweer in het goed uitrichten van de kamera. Na de foto's hebben we nog een tijdje staan praten, alwaar er af en toe toch nog geflitst werd.


klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

Nog net is het onderste gedeelte van het camouflage-doek te zien. De driepoot in de vangrail, de radarbesturing op de rode krat en de accu-box (de blauwe doos) ernaast. De N9 ligt aan de andere zijde van de vangrail.

Hier een blik vanaf de vangrail met mijn gezicht naar St. Maartensvlotbrug toe. Duidelijk is de glinstering van de lens te zien. Het is voor mij voor het eerst dat ik de kamera recht tegen het verkeer in ziet fotograveren aan de rechterzijde van de weg.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

De radar-besturing. Hij stond (voor beide soorten voertuigen) keurig op 87km/h ingesteld. Al 27 foto's zijn er gemaakt (inclusief de test-foto). Erg moeilijk te zien, maar deze installatie was voor het laatst in deceber 2002 geijkt.

Een foto vanaf de overzijde van de weg (met het Noordhollanschkanaal achter mij). Ondanks dat er bijgeschenen werd op de installatie, bleek mijn foto-kamera tch niet het gewenste contrast erin te brengen. Zelfs photoshop kon het contrast niet verbeteren.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

Hier sta ik op het asfalt zelf. De controleurs hadden wel rekening gehouden dat de flitslamp een automobilist kan verblinden en hadden de lamp bijna loodrecht op de weg geplaatst.

Deze foto is de dag erop gemaakt. Duidelijk is te zien dat het betreffende stuk weg loodrecht loopt en goed overzicht biedt. Naar mijn menig is dit een prima plek geweest om te scoren. Koos kan blij zijn.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto



Tekst en foto's: Hans




Terug naar het reportage overzicht