Op 2e paasdag het haasje op de N48



Datum van foto's:
Tijdstip: 12:45 uur

Na een weekend Berlijn met de collega’s (waar ik bijna een laser-reportage gemaakt had op de Kurfürstendam, maar de bus moest verder) baalde ik (bij thuiskomst) 1e paasdag al van de melding op de A28 ter hoogte van hmp 151.1, aangezien dit zeer waarschijnlijk een middenberm opstelling betrof. 2e Paasdag werd dat echter goedgemaakt.


klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

Rijdende op de A28 wijzigden bij Hoogeveen de plannen en besloot ik alsnog een ommetje te maken via de N48; je weet het tenslotte maar nooit….. Tussen het klaverblad en de afslag Zuidwolde spotte ik opeens aan de linkerkant een bekende zilveren Astra. Zeer snel om me heen kijkend leerde me dat ik er bij Zuidwolde af moest en via een binnendoor zandpaadje, een oversteek van de N48 en een parallelweggetje, er moest kunnen komen. Op de vluchthaven mocht ik niet staan met de auto aangezien het een haven ingericht voor pechgevallen betrof en daar mag je nu éénmaal niet parkeren!

Na een praatje kreeg ik volop de gelegenheid om een paar foto’s te maken. Zoals te zien is, staat de auto met de neus in de richting van Hoogeveen. In de verte maakt de weg een flauwe bocht naar rechts en rij je zo het klaverblad op. De weg is een 100 km/uur weg. Op een aantal plekken zitten oversteekplaatsen (als die waar ik langs gekomen ben) en ter hoogte van o.a. Zuidwolde zijn een paar gevaarlijke kruisingen/afslagen. Men heeft deze onlangs nog aangepast. De uitvoegstroken zijn WEGGEHAALD opdat al het verkeer in de ankers “moet”. Voor en op deze kruisingen geldt een maximum van 70 km/uur.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

Dit levert volgens de beleidsmakers een minder gevaarlijke situatie op. Waarom minder gevaarlijk? Gevaarlijk is het namelijk nog steeds. Nu moet iedereen terug naar 25/30 als iemand afslaat. Eerder kon de bestuurder die rechtdoor reed het gas vasthouden omdat de uitvoegstrook er toch lag. Hierdoor ontstonden vaak ernstige ongevallen omdat men de snelheid moeilijk in kon schatten van het verkeer dat op de N48 reed. De duurste oplossing ( viaducten) zou het gevaar (bijna) helemaal weghalen. Dan maar de oplossing zoals die rijdende op de A28.

De plek waar de auto stond is dus na zo’n kruising en voor het klaverblad. Daartussen zijn 2 oversteken. Op het moment dat de agent van bureau Assen uit de auto stapte haalde er juist een auto een ander in en die ging met 121 km/uur op de foto. Dat het krapjes was met inhalen bleek uit de lichtsignalen die de tegenligger gaf. Omdat het vandaag druk was met paasverkeer waren er op het moment dat ik er was van de 1071 gecontroleerde auto’s 15 op de foto gegaan.

’s Morgens stond de auto op de N37, het stuk na de A37, tussen Holsloot en de Duitse grens. Men geeft daar het verkeer nog 2 afslagen de tijd om van 120 naar 100 te zakken. Vanmorgen zijn daar erg veel paaseieren zoekende Duitsers op de foto gegaan….. Gezien het tijdstip van deze controle vermoedde ik dat de auto later op de dag nog wel ergens anders zou opduiken…..



Tekst en foto's: Tento




Terug naar het reportage overzicht