Open vizier, zo kan het ook



Datum van foto's:
Tijdstip: 18:20 uur
2984x

In tegenstelling tot de repo van Martijn, kan het ook anders in Flevoland. Op de radio hoorde ik de melding van een controle op de N307 en laat ik daar nou net rijden! Dus even goed opletten en kijken of er een repo gemaakt kan worden. Stilletjes hoopte ik dat er een trajectcontrole stond op het baanvak Swifterbant - Dronten, maar helaas was dat niet het geval.


klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

Aangekomen bij de controle, die overigens wèl op de plek van de trajectcontrole stond, zag ik dat deze controle niet te missen was. Er werd veelvuldig geseind maar eigenlijk was dat hier niet nodig gezien de open opstelling. Te zien is dat deze net na de bushalte Rendierweg in de berm geparkeerd staat, precies op de locatie waar men ook een trajectmeting kan doen door middel van de Mobiele Trajectcontrole. Hiervoor is een verharding in de berm aangebracht middels grasbetonstenen.

Na de auto even op de zijweg (Rendierweg) geparkeerd te hebben en vervolgens een kleine honderd meter door de berm te lopen, kwam ik aan bij de donkerblauwe, bijna zwarte, Pickup truck van politie Flevoland

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

Van dichtbij kun je zien dat het hier een lange rechte weg is waar je makkelijk de 100 km/uur even aantikt. Eerst heb ik de controle voor de zekerheid nog gemeldt bij FS, beter een keer teveel als helemaal niet! Deze kwam als volgt op de site:

radar fl n307 swifterbant - dronten beide ri op de dronterringweg thv hmp 21.4 bij de rendierweg door een zwarte pickup truck (boersma)

De aanwezige BOA zat een computerspelletje te doen en vond het prima dat ik even wat foto's maakte, mits hij er zelf niet op kwam. Hij zei dat hij wel uitleg wilde geven over hoe het één en ander werkte en zei dat Flevoland ook bezig is om over te gaan op digitaal maar dat dat allemaal niet zo vlot ging. Mijn opmerking over de Mobiele Trajectcontrole op dit weggedeelte beantwoordde hij met de opmerking dat dat softwaretechnisch nog steeds niet goed werkte en men er nog steeds af en toe mee aan het testen is.

De apparatuur was in oktober 2006 voor het laatst ge-ijkt en mag dus nog even mee.

Van de 2360 passanten waren er 37 geflitst (1,5%). De BOA vertelde dat hij zag dat een tegemoet komende auto druk zat te seinen maar dat de tegenligger toch nog met 97 op de gevoelige plaat ging. Het seinen kon hem overigens niets schelen, hij stond hier - zei hij - open vizier en deed dit bewust.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

Van achteren en van voren was de auto zeer goed zichtbaar. Het enige dat misschien afleidend is, is dat het hier om een terreinauto gaat.

Als laatste nog een foto van de dichtstbijzijnde hectometerpaal. De hectometerpaaltjes staat hier om de 200 meter. De pickup stond precies tussen 21.4 en 21.2 in, dus eigenlijk moet de melding 21.3 zijn.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

Kortom: zo kan het dus ook, een open vizier. Ben je hier geflitst, dan heb je echt niet opgelet.



Tekst en foto's: Boersma




Terug naar het reportage overzicht