'Pluim' voor boa's langs N199 bij Hoogland



Datum van foto's:
Tijdstip: 10:50

De 2 boa's die op deze zonnige ochtend langs de N199 ter hoogte van Hoogland hebben gestaan, zullen ongewijfeld een grote pluim van Dhr. Spee hebben ontvangen.


klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

De N199 langs Hoogland (Amersfoort-Bunschoten) is 2 jaar geleden geheel vernieuwd. De weg is 2x2 baans met, gescheiden door een heg, een apparte baan voor fietsers, langzaam- en aanwonendverkeer. Op of langs deze weg is ook zijn in het geheel geen snelheidsbeperkende aanpassingen, het is een mooie racebaan waar het moeilijk is de maximum snelheid aan te houden.

Normaal mag er op deze weg 80 gereden worden maar op het moment van de controle werden de laatste grassprietjes hier gemaaid en gold er dus een maximum snelheid van 50. Toen ik hier langs reed, sprongen de tranen me in de ogen, hier een controle? Ja, helaas wel en dat zullen nog veel meer mensen denken. Op een weg waar je normaal 80 mag en er nu tijdelijk 50 geldt en het is nog eens een uitnodigende weg, dat kan niet goed gaan en is ook niet goed gegaan.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

Hier dan de schandalige opbrengst van deze controle, 242 bekeuringen op 310 automobilisten, dat is 78%, ik heb de boa's (ze waren met z'n tweeen, zie eerste foto onder de gele pijl) dan ook duidelijk gemaakt dat dit natuurlijk geen manieren zijn, als je de snelheid er uit wilt halen werkt dit natuurlijk niet. Tevens is het ook nog zo dat tegen de tijd dat deze mensen hun boete thuis krijgen het gras al lang weer gemaaid en op de hooizolder ligt.

Een shot over de kop van de camera, vraag je de foto op, dan krijg je iets van dezelfde hoek af te zien. De camera was vanaf de weg niet goed te zien, dat bleek ook wel, er gingen weinig mensen op de rem, dit kan natuurlijk ook in het feit liggen dat veel mensen denken dat ze hier 80 mogen omdat dat normaal ook zo is.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

En op hun display konden ze mooi mee genieten (dat deden ze zeker) van de snelheden die hier gereden werden. Gezien het aantal mensen dat hier op de foto ging echt een zinloze controle. Men kan hier dan wel langs de weg bezig zijn maar zorg er dan gewoon voor dat de mensen niet harder dan 50 kunnen rijden, hier leert men niets van!

Omdat er ook nog eens een bord van wegwerkzaamheden stond zijn de boetes nog duurder ook. Voor een snelheid tot en met 60km/u kost het hier voorbij rijden €52,=. Werd er hier 61-66km/u gereden dan kostte dat al €80,= Een snelle rekensom leert dat als tweederde hier tot 10km en eenderde 11-15 te hard heeft gereden, de opbrengst hier al €14852,= was. Ik denk echter dat de opbrengst nog wat hoger heeft gelegen gezien het feit ik diverse malen boven de 70 heb zien staan en zelfs een keer boven de 100km/u.

Al met al vondt ik dit een nutteloze controle betreffende de verkeersveiligheid, deze controle had een aanrijding met werkverkeer niet kunnen vermijden en zal dit in de toekomst niet doen. Het enige wat er mee bereikt wordt is dat mensen nog onvoorzichtiger en harder gaan remmen als ze iets verdachts in de berm zien, zou dat goed zijn voor de verkeersveiligheid?



Bent u hier geflitst en gaat u in beroep? U reed hier net weg bij de stoplichten en reed achter een bestelbus waarmee u samen een vrachtwagen inhaalde, zodoende heeft u het bord aan de rechterkant niet zien staan, aan de linkerkant bevond zich geen bord, deze eerste foto in deze repo is daarvan het bewijs.



Op ons forum wordt verder gediscussieerd over de legaliteit van deze controle en mogelijke beroepsgronden.



Tekst en foto's: AJ




Terug naar het reportage overzicht