Aan het eind van het overwerk had ik nog even de moeite genomen om te kijken of er nog controles gemeld waren op mijn route naar huis. En dat was er ook, namelijk:
 klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
|
Het begin van het gecontroleerde wegdeel (na hmp41.1) begint met A1-borden met 50km/hr, inclusief waarschuwingsborden J16 met "Werk in uitvoering". |
Na de nodige bochten (en een toekomstige oprit richting Heerhugowaard) komt een A1-bord met 80km/h. Tevens is te zien dat deze richting 3 rijstroken breed gaat worden. |
 klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
|
 klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
|
Enkele honderden meters verderop bij hmp46.4 wordt het A1-bord van 80km/h herhaald. De rechter vangrail, die deze rijbaan met de toekomstige busbaan scheidt, heeft ook van die groene zichtflappen gekregen. (Deze foto is van 2 dagen later) Let op (ook voor de flitser-melders): Deze hmp is een nieuwe nummering en is 4.6km hoger dan de oude. De oude hmp zou hier 41.8 geweest zijn. (Deze foto is van 2 dagen later)
|
Terwijl de andere rij-richting een DRIP-bord (nieuwe hmp46.9) te zien krijgt, zal hier de rijbaan van 3 stroken naar 2 stroken gaan. Die groene flappen hebben zowel een voordeel (plaatsen flitser is moeilijk) als een nadeel (een geparkeerde wagen is lastiger te ontdekken). |
 klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
|
 klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
|
Zo'n 100 meter voor de controle (nieuwe hmp47.0) is nog net de laatste hectometerpaal te zien. (Deze foto is van 2 dagen later) |
En als automobilist moet je er al haast verdacht op zijn dat aan het eind van die groene flappen wel eens een controle zou kunnen staan. En deze avond was dat ook zo. Zoals de melding al aangeeft moet dit de (oude) hmp42.5 geweest zijn. De nieuwe hmp is dan hmp 47.1. |
 klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
|
 klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
|
En verderop (bij de nieuwe hmp47.3) is de snelheidslimiet weer teruggebracht naar 50km/h, ook vanwege de nog aanwezige rare bochten. |
Zoals al verteld, aan het eind van de groene flappen stond de flitser. De lamp op de vangrail en de statief er naast aan de zijde van de busbaan. |
 klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
|
 klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
|
Vanaf het statief heb je ook goed zicht op de weg. Vanwege de regen had het statief zijn regenmuts opgekregen. |
De ijksticker toont dat deze set, qua ijking, nog enige tijd mee kan gaan. Maar ook voor deze set zit zijn levensduur zelf er bijna op. |
 klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
|
 klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
|
De wagen die bij deze controle hoorde was de Seat-Toledo 1.9 TDI/ASV 81KW met kenteken [53-HR-NG] |
De radar-besturing zelf was in de wagen gezet, zodat deze niet alleen droog bleef in de regen, maar ook dat de BOA goed zicht had op snelheden van het voorbij rijdende verkeer. |
 klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
|
2 dagen na de controle heb ik nog enkele weg-foto's gemaakt, omdat thuis bleek dat enkele foto's op de avond zelf niet scherp genoeg geworden waren.
Het media-bericht van Noord-Holland Noord over deze controle meldt de volgende cijfers:
Snelheidscontrole
Alkmaar, dinsdag 21 augustus
Dinsdagavond werd een snelheidscontrole gehouden op de N242 tussen de Nieuwe Schermerweg en het Nollencircuit. De maximum snelheid op deze weg is 80 km/u. In totaal passeerden 910 voertuigen de radarauto. 162 Passanten reden te hard. De hoogst gemeten snelheid was 158 km/u.