Racebaan Hoogeveen weer aan de beurt



Datum van foto's:
Tijdstip: 15:00 uur

Op FS kwam een melding binnen dat ze op de A28 thv Staphorst stonden met een radar en Catchken. Dat is voor mij een nieuw apparaat (had er al wel over gelezen) dus in de auto en de A28 afgezakt. Daar aangekomen word ik begroet door een BOA en een tweetal KLPD-ers met de vraag of zo’n reportage nog wat oplevert. Nee hoor, is puur vrijwilligerswerk ;-) !!!! Dit omdat Boersma juist een kwartier voor mij foto’s voor een reportage had vastgelegd.


klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

Na telefonisch contact met Boersma besloot ik alsnog foto’s te nemen en die ook door te sturen. Hiernaast 1 foto van het totaal plaatje van deze locatie.

Ja hoor, bingo! Een bekende Astra stond aan de Lomanlaan opgesteld. Na de auto iets verderop geparkeerd te hebben, ben ik richting de Astra gelopen.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

Het raampje floepte open en na me voorgesteld te hebben, bleek de BOA goed bekend met FS, zij het op enigszins negatieve wijze, gezien de inhoud van een eerdere reportage. Er volgde een kort gesprekje waarin ik uitlegde dat reportages, welke opgestuurd worden naar FS, volledig voor verantwoording van de schrijver/inzender zijn. Ikzelf probeer objectief een controle vast te leggen met als doel een informatieve reportage te maken. Hier had de dienstdoende BOA geen moeite mee en er werd zelfs gevraagd om gewoon de deur van de auto te openen, opdat de apparatuur goed in beeld zou komen.

Zoals vaak gebruikelijk, gebruikte men ook bij deze controle vanuit de auto een Gatso. Gefotografeerd wordt er vanaf 57 km/uur en zowel opkomend als afgaand verkeer. De BOA wilde juist de controle opbreken, hij heeft er ca. 2½ uur gestaan. In die 2½ uur zijn er 50 (min één testfoto) op de foto gegaan. Ook legde hij nog uit waarvoor de “range-knop” is. Staat deze op I dan is het een smalle radarbundel en ziet hij de auto’s apart, bijv. als ze kort op elkaar rijden. Zou deze op II staan dan zou de apparatuur de desbetreffende auto’s als “treintje” gaan zien. Hij ziet ze dan als een vrachtwagen en dan zou de meting niet kloppen.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

Aan het stickertje te zien, kan er met deze apparatuur nog tot april gemeten worden, waarna deze opnieuw geijkt moet worden.

Een opgevraagde foto, afgaand geflitst, zou er zo uit kunnen zien.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

De weg is een weg, waar je onbewust sneller rijdt, doordat hij optisch breed en lang is met af en toe een oversteek. Echter de fietspaden zijn gescheiden van de rijbaan en bij bijna elke oversteek zit een bocht of een versmalling. Goed punt echter is dat de controle ter hoogte van een school gebeurde op een tijdstip dat de school normaal uit gaat... Laat het nou vandaag net woensdag zijn…… ;-)



Tekst en foto's: Tento




Terug naar het reportage overzicht