Radar....of twee?



Datum van foto's:
Tijdstip: 10.30

Via een FS-medewerker kreeg ik het volgende MSN-bericht:


RADAR OV N350 GOOR RI DIEPENHEIM 500 METER VOOR KOM BEIDE ZIJDEN.. KEES



Da's om de hoek, dus in de auto gestapt en richting Diepenheim gereden. Ik hoefde niet ver, net de bocht om bij kasteel Weldam slaat de detector aan. Direkt zie ik de zwarte Laguna staan. Aha! Denk ik, en ik rij de Laguna voorbij om een keerpunt te zoeken. De detector blijft vol alarm geven en dan zie ik waarom...een statief achter een boom, 300 meter na de radarauto!
Een ontzettend gemene streek, want alleen met een goede radardetector, of een uitstekend paar ogen, voorkom je een bekeuring...of je houdt je aan de snelheid natuurlijk.


klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

De Laguna van de achterkant. In de rode cirkel staat het statief achter een boom opgesteld.

De radar van deze auto stond niet aan. Het statief, door de controleurs "Sniekie" genoemd, zorgde voor metingen in beide richtingen. En dat deed hij met plezier, aan het aantal flitsen te zien.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

Het statief van voren. Ik heb voor de zekerheid aan de controleur gevraagd of ik er een paar foto's van mocht nemen, om Nijmeegse praktijken te voorkomen.

Kiekeboe!

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

Achteropkomend verkeer heeft geen enkele kans om dit statief op tijd te zien. Gelukkig waarschuwen veel automobilisten elkaar met de lampen, maar de meesten zien de radar niet. In de rode cirkel de Laguna, die vanaf deze afstand ook nog niet opvalt.

Een typische naai-controle zoals wij dat hier noemen.



Tekst en foto's: Raymond




Terug naar het reportage overzicht