Radar, Schiphol - Loevesteinse Randweg



Datum van foto's:
Tijdstip: 09:00u - 10:00u

Dit was 's ochtends op Schiphol - Loevesteinse Randweg ter hoogte van de voetgangersbrug. Je mag hier 70, maar veel mensen rijden hier een stuk harder (meer dan 20% overtredingen, waarvan velen meer dan 30 te hard). De controle begon om een uur of 8, en ik ben er van pakweg 09:00 tot 10:00 geweest.



Het grappige was dat deze controleur de puinzooi op de A4 had gezien vlak voor hij aan de opstelling was begonnen. Hij heeft meteen voor gezorgd dat er manschappen kwamen om de A4 af te zetten, en met een veegwagen de zaak op te ruimen.



De controleur was alleraardigst. Hij had zijn blauwe Xantia netjes weggezet op een plekje naast de nieuwe busbaan (Zuid-tangent). Voor de verandering eens iemand van de Marechaussee, en die kom je niet zo heel vaak tegen.





De controleur zat vreselijk goed op te letten. De eerste foto is namelijk vanuit de auto genomen (je ziet trouwens nog een staartje van de file). Dat had hij meteen door, en hij was me al in de gaten aan het houden toen ik de weg naar het marechaussee gebouw in reed op zoek naar een parkeer plek. Daar kon ik dus niet parkeren, dus dan maar aan de andere kant van de Loevesteinse Randweg geparkeerd (op een van de weinig plekjes op Schiphol waar je nog vrij mag parkeren).



Dit was de locatie van de controle:
kaartje


klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

Toen ik langs een stapel bakstenen richting bushalte aan het lopen was, was hij al even met zijn Xantia op en neer naar mijn auto geweest om polshoogte te nemen. Toen hij terug kwam heb ik me even netjes voorgesteld. Hij vroeg zich voorzichtig af of ik van TufTufClub was, want daar had hij wat minder goede ervaringen mee omdat hij vind dat TTC tekstueel wat over de schreef gaat. Dat kon ik meteen ontzenuwen, en er ontstond een leuk en ontspannen gesprek, wat uiteraard begon met het 'parkeren' - dat vond ie netjes gedaan, en hij had dat wel eens een stuk minder meegemaakt.



Ook meteen maar even mijn insteek uitgelegd: leuke repo maken, zonder anderen te hinderen. Daar was hij het volkomen mee eens.
En zeker met dit prachtige weer kun je daar dus ook flink de tijd voor nemen.

We zijn dan ook meteen richting radar-opstelling gegaan. Deze foto is enorm overbelicht omdat ik een foutje maakte (half indrukken als er een zwarte auto voorbij komt). Een goed overzichtsfoto staat dan ook iets verderop. Wat je wellicht al kon zien aan de foto uit de auto vandaan, is dat de opstelling op dat moment 'afgaand' stond. Dat kwam omdat er tot dan toe een enorme file met sluipverkeer (zie repo over 'Puinzooi A4') stond, en dan heeft het niet veel zin om te gaan flitsen.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

Het moment was dus aangekomen om de flitsopstelling op opkomend te zetten. Dat is dus een kwestie van de radarbalk omdraaien (dat had hij al gedaan voordat ik de foto kon nemen), en vervolgens tevens de camera een slag kantelen (dat zie je op de volgende foto).

De camera staat nu op opkomend, en zo ook de instellingen op de
controlepaneel.



Opkomend flitst hij het verkeer dat twee sets verkeerslichten nadert: de eerst gaat naar Hek 82, en Marechaussee en de kinderopvang. De tweede naar de Schipholweg (en de snelweg).
Dit is een behoorlijk gevaarlijk punt, want je komt op de Randweg met 2x2 rijbanen waar je redelijk hard kunt, ineens in een ingewikkelde situatie, waar bovendien de laatste jaren flink wat wijzigingen in de weg geweest zijn.



Zijn collega's hielden zich trouwens heel goed aan de snelheid. Uiteraard werd er over en weer gezwaaid.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

De voetgangersbrug is al een hele verbetering, want vroeger zijn hier een aantal voetgangers op een lelijke manier geschept, toch gebeuren er hier nog geregeld ongelukken. Met name bij Hek82 komt er nogal eens werkverkeer en bussen uit, en ook bij de kinderopvang wordt niet altijd even hard gereden en als er dan iemand met een noodgang aankomt (en vaak ook nog door rood
kachelt) dan gebeuren er vervelende zaken.

Wat je overigens ziet is dat er *geen* flitslamp staat. De controleur merkte namelijk fijntjes op dat je dit met de zon in de rug niet nodig hebt, en dat hij heeft gemerkt dat mensen nogal eens in paniek bovenop de rem gaan staan nadat ze zijn geflitst (en het dus geen zin meer heeft om te remmen, maar
waar wel gevaarlijke situaties door ontstaan).

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

Je ziet hier wat beter waar de verkeerslichten staan enzo. Ik ben hier verschillende keren ingehaald door auto's die hier 140+ reden.

Eigenlijk staat de camera gewoon enorm sneaky. Vroeger stond hij hier vaak met auto en al, maar daar is hij mee gestopt omdat mensen enorm in de ankers gingen (vaak wel tot ver onder de 50, terwijl je hier 70 mag). En dat is ook niet goed voor de veiligheid. Zijn doel is om het aantal ongevallen met letsel te verminderen.



Die gebeuren hier geregeld, en dat komt omdat er verschillende soorten verkeer door elkaar heen gaan. Dit gaat van de mensen die hier dagelijks komen (en zich redelijk aan de snelheid houden), via de vakantiegangers die via de randweg naar 'lang parkeren' willen (en vaak een stuk onder de maximumsnelheid zitten), tot de 'jakkeraars' die de file proberen te vermijden (en meestal flink boven de maximumsnelheid zitten).



Ze hebben hier dus af en toe 'acties' en dan blijkt dat bij 'invorderingen' (meer dan 50 te hard) ruim 50% van het verkeer geen bestemming op Schiphol heeft. Dat geeft inderdaad te denken.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

We hebben ons gesprek in het zonnetje bij de Xantia voortgezet en onder het genot van wat appels over van alles en nog wat gebabbeld. Deze Xantia heeft trouwens zijn langste tijd gehad, en wordt binnenkort vervangen door iets anders.

Voor de volledigheid dus toch maar van voor en van achter op de foto gezet en wat gebabbeld over wat ze zoal tegenkomen en waar ze zelf mee rijden. Behalve de busjes en de Ford Escorts, rijden ze ook met gepantserde 4-wheel drives (vroeger Land Rovers nu meer Mercedes en Nissan Patrol) waar ze behoorlijk voorzichtig bochtenwerk mee moeten doen, want die dingen zijn topzwaar en willen dus wel eens op hun kant gaan.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

Als 'ondersteuning' doet de Marechaussee het begeleiden van andere flits-teams, in dit geval in Utrecht, Zeeland, Noord en Zuid-Holland. Best wel divers, niet alleen door het verschillende verkeersbeeld, maar ook het soort mensen. Verder hebben ze bij de Marechaussee een job-roulatie van pakweg 3 a 4 jaar. Dus over een tijdje gewoon weer een geheel andere 'job' voor deze controleur.



Oh ja: last but not least - er vindt 2 keer per jaar een grootscheepse controle op Schiphol plaats (3 radar opstellingen en een paar lasers en wat fuiken om controles aan rijbewijzen / kentekenbewijzen / gordels / APK / verzekering / etc uit te voeren). De volgende is ergens in september 2002.



Tekst en foto's: Wiert




Terug naar het reportage overzicht