Stiekeme Gatso op de N199



Datum van foto's:
Tijdstip: 18:00 uur

Nadat ik vandaag mijn eerste SMS melding deed (radar ut n199 amersfoort ri amersfoort-noord thv hmp 5.0), heb ik direct mijn eerste repo gemaakt.


klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

Mijn vrouw belde uit de auto dat haar fonkelnieuwe 975R haar wederom een bekeuring had bespaard. Op de N199 Amersfoort naar Bunschoten stond ter hoogte van Hoogland voor de zoveelste keer een gatso in de struiken. De vorige repo over deze flitslokatie van AJ ('Pluim' voor boa's langs N199 bij Hoogland), op 18 juni, werd veel besproken op het forum en haalde ook de lokale krant. Nu stonden ze er dus weer (in de rode cirkel).

Ditmaal stonden ze iets verderop. Inmiddels was de snelheidsbeperking voor het maaien van de middenberm weer verwijderd dus de maximumsnelheid is weer 80 km/h. Nadat mijn vrouw 5 minuten later thuis kwam besloten we even langs te gaan om een repo te maken. Via de ventweg kon ik redelijk dichtbij komen. Ik heb de auto iets terug geparkeerd, mijn vrouw achtergelaten en de laatste 200m te voet afgelegd.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

De beide BOA's waren in vol uniform maar duidelijk te herkennen aan de epauletten "verkeershandhaving". Ze hadden er geen bezwaar tegen dat de opstelling op de foto ging zolang ze zelf buiten beeld bleven. Dit is hem dus, een statief en het bijbehorende transportmiddel. De BOAs zaten op het muurtje aan de voorkant van de weg van het uitzicht te genieten. Met een afstandsbediening konden ze zien welke snelheid er gemeten werd. De Gatso was voorzien van een regenjas dus ik kon geen ijkingsstickers of verdere gegevens zien.

Volgens de BOAs ging op dit moment ongeveer 1 op de 5 auto's op de foto, terwijl dat in het verleden meer was, 1 op 4. Omdat het statief slecht te zien was viel me dit heel erg mee. Het was dan ook wat drukker op dit moment. De flitser ging af en toe goed te keer en was dan weer en hele tijd rustig. Als je hier geflitst bent en je tekent bezwaar aan krijg je iets dergelijks thuisgestuurd.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

De BOA gaf aan dat er nog steeds veel te hard werd gereden op deze weg en dat ze dat wilden terugdringen. Maar zoals je kunt zien is het hier niet echt een verkeersonveilige situatie. Twee rijstroken per richting met ventwegen voor langzaam verkeer. Dat er, als het rustig is, harder wordt gereden dan 80 is dan ook niet zo raar. Vanwege de drukte werden met name de auto's geflitst die vooraan het rijtje stonden bij het stoplicht een eindje terug, of die nog net door het rode licht zijn gegaan.

Ik heb nog even over de veelbesproken vorige controle gepraat, toen de limiet slechts 50 was vanwege werkzaamheden. De oudste BOA gaf aan dat hij erover gelezen had maar er zelf niet bij was geweest. Hij wilde er dus niets over zeggen. Na kort met ze gesproken te hebben ben ik er ook weer vandoor gegaan.



Tekst en foto's: Gatlin




Terug naar het reportage overzicht