Verdachte kliko langs N48



Datum van foto's:
Tijdstip: 15:00 uur

Op deze bevrijdings-/hemelvaartsdag waren er weinig controles gemeld. Toch ben ik maar even een rondje gaan toeren om te kijken of er nog een repo te 'scoren' viel. Eerst maar even de N48 op. Tussen Balkbrug en Ommen bij een van de oversteekplaatsen was het al raak. Aangezien je hier niet mag afslaan, ben ik er maar bij Ommen af gegaan en via allerlei binnenweggetjes uiteindelijk bij de controle aangekomen.


klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

De kliko stond redelijk ver in de berm achter het rood-witte hekje. Als je goed kijkt, zie je in het gras het reflectorpaaltje liggen, wat de controleur voor de duur van de controle uit de grond had getrokken om reflectie op de foto's te voorkomen.

De controle werd vandaag gehouden bij hmp 100.4. Dit is de eerste keer dat ik ze hier tegen kom; normaal gesproken staan ze haast altijd bij hmp 95.1 bij de parkeerplaats bij Ommen.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

Dit stuk van de N48 is een lang recht stuk met af en toe een oversteekplaats. Als je uit de zijweg komt, mag je alleen oversteken, dus niet de N48 opdraaien. En, zoals het bord op de foto aangeeft, vanaf de N48 mag je ook deze zijstraten niet in.

De BOA had de transporter zo'n 100 meter verderop in de zijstraat gezet.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

Als je door het gaatje aan de achterkant van de kliko kijkt zie je de achterkant van de Gatso met een display met de laatst gemeten snelheid en het aantal gemaakte foto's op deze cassette.

De stand van vandaag: 94 mensen kunnen een bon verwachten, totaal waren er 1448 auto's gepasseerd. Hier zou het voor vandaag bij blijven, want de BOA ging de boel weer inladen.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

De kliko stond weer netjes in de bus. Achter de groene kliko staat nog een grijze kliko. Dit is een kliko, zoals ze oorspronkelijk bedoeld zijn: zonder radarapparatuur erin. Deze zetten ze een paar honderd meter voor de kliko met de apparatuur erin. Als men dan de grijze kliko voorbij was en het rechterpedaal weer intrapte, werden ze door de groene kliko op de foto gezet. Maar de BOA zei, dat ze tegenwoordig op deze manier niet meer controleren.

Ik heb deze plek ook nog even op BLIK opgezocht. De controle stond bij de 'punaise'. Hieruit blijkt dat er de afgelopen jaren maar 2 ongevallen zijn geweest bij deze oversteek. 1 met dodelijke afloop, tussen een fietser en een auto met als toedracht: geen voorrang verlenen. Het andere ongeval met alleen blikschade had ook als toedracht: geen voorrang verlenen.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

Nadat ik de controle weer had afgemeld bij flitsservice, ben ik via de binnenweggetjes weer naar huis gereden. Tot zover de N48...



Tekst en foto's: Wimmel




Terug naar het reportage overzicht