Verrassing op de Atoomweg



Datum van foto's:
Tijdstip: 11.00 uur
7179x

Voor de mensen die niet bekend zijn in Utrecht: de Atoomweg is de verkeersader van het industrieterrein Lage Weide, wat parallel aan de snelweg A2 gelegen is. Op (een klein stukje van) de Atoomweg in Utrecht wordt met grote regelmaat gecontroleerd door het VHT Utrecht. Uit het grote aantal collega's dat van deze controles al wel eens Ć©Ć©n of zelfs meerdere beschikkingen heeft ontvangen, bleek al dat de Vmax hier niet goed aansluit op het wegbeeld. Tevens was er veel ongeloof omdat velen nooit geweten hebben waar ze "fout" waren. Was het in de wegwerkzaamheden aan de zijde van afslag Oog in Al of was het bij de aansluiting met de N230 - Ring Utrecht Noord? Omdat ze niet weten waar ze in de fout gaan, heeft de controle geen effect op de verkeersveiligheid (gehad), want ze weten niet waar ze hun snelheid aan moeten passen.


klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

Normaal gesproken merk ik niets van deze controles omdat ik vroeger aan het werk ben dan de heren van het VHT, maar deze morgen had ik een afspraak op het hoofdkantoor en zodoende reed ik rond 11 uur vanaf de A2 en de N230 de Atoomweg op. Plots ontdek ik ter hoogte van Carglass een raar geparkeerde VW Bora. Tenminste raar omdat de ā€œgerepareerdeā€ auto's allemaal haaks op de weg staan en deze parallel. Door af te remmen naar 50 voorkwam ik een bekeuring, maar werd ik wel direct door een vrachtwagen ingehaald die luid toeterend zijn ongenoegen over mijn lage(re) snelheid uitte. Na gekeerd te zijn heb ik vanaf de overzijde van de weg de locatie en de VW Bora gefotografeerd. Waarna ik de controle doorgegeven heb aan Flitsservice, die de controle opnam in de meldingenlijst:

radar ut in utrecht op de atoomweg thv carglass (yvesart) 11:04:01

Na de auto geparkeerd te hebben, ben ik naar de controle toegelopen. Op de foto zie je de controle vanaf de achterkant. Hij staat trouwens net voor de bushalte, maar regelmatig staat een busje van het VHT achter het bushokje (uit het zicht) te controleren. Aan de overzijde zie je de kantoren van DE (Douwe Egberts). Aan die zijde staat meestal een aanhangwagen te controleren, maar vandaag (helaas) niet.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

Op de foto van de voorzijde is duidelijk te zien waarom de controle niet opvalt en waarom niemand later weet, waar hij/zij gecontroleerd is. Ten eerste geven de geparkeerde auto's de radarauto rugdekking en ten tweede ziet niemand een flits, want deze auto is uitgerust met een digitale set, waarvoor geen grote mistlampen onder de auto gemonteerd hoeven te worden. Ofwel je bent stiekem geflitst en wordt niet gewezen op je overtreding. Wat volgens mij het doel van de controle zou moeten zijn.

Het wegbeeld onderschrijft mijn opmerking over de geldende maximale snelheid en de werkelijk gereden snelheid. Het is een ruime 2x2 baans weg met speciale uitvoegstroken voor de zijwegen. Links zie je de bushalte met daar net rechts naast de controlerende VW Bora. Je rijdt hier al snel wat harder dan 50 km/uur. Aangezien de 'snelste' collega ongecorrigeerd 65 km/uur op de beschikking had staan, blijkt wel dat 'levensgevaarlijke snelheden' gehaald worden.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

De reden waarom er niet harder gereden wordt, ligt in het feit dat deze bocht erna volgt. Deze bocht kan niet anders dan met 50 km/uur genomen worden en iedereen remt dan ook ruim voor deze kruising en bocht al weer af door het gas los te laten. De reden dat het VHT Utrecht hier staat te controleren is mij dan ook niet geheel duidelijk. Omdat ik door moest naar kantoor heb ik geen praatje gemaakt met de agent/BOA welke de controle uitvoerde. Zodoende weet ik ook niet of er overtreders waren, of eigenlijk moet ik zeggen: hoe weinig er niet op de foto gingen.

Waarschijnlijk zal nu iedereen denken: daar heb je het nut van deze controle op de foto vastgelegd: afslaand en de weg opdraaiend vrachtverkeer! Tja, daar is iets voor te zeggen natuurlijk als je deze foto ziet, maar als ā€œervaringsdeskundigeā€ op deze weg kan ik je heel wat anders vertellen. Ten eerste draaien de vrachtwagens de weg niet op als er verkeer aankomt, aangezien deze beroepsmensen goed de snelheid van het verkeer in kunnen schatten en wachten tot er door de verkeerslichten ruimte ontstaat om in te voegen. Ten tweede laat het aankomende verkeer ruim van tevoren zijn gas los op het moment dat een vrachtwagen in beweging komt. Door de overzichtelijkheid van de weg zie je namelijk heel goed of een vrachtwagen gaat rijden. Dezelfde overzichtelijkheid zorgt ervoor dat je net wat harder rijdt dan de Vmax over dit kleine stukje. Hier zie je trouwens heel duidelijk hoe slecht de controle (radar) auto te zien is (onder de linkse vlag).

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

Hopelijk is het nu voor velen duidelijk waar de controle op de Atoomweg gehouden wordt, zodat ze hun snelheid aanpassen (doel van het VHT alsnog behaald?). Dat dit niet altijd genoeg is, blijkt uit het feit dat ik momenteel zelf een bezwaarprocedure gestart ben omdat ik op deze plaats te hard zou hebben gereden? Tenminste dat denk ik, want bij de wegwerkzaamheden (toch Ć©Ć©n van de ā€œgevaarlijkste plekkenā€) heb ik ze nog nooit gezien. Door middel van de WOB (Wet Openbaarheid van Bestuur) hoop ik er achter te komen waar ik toch crimineel 61 km/uur zou hebben gereden, want van de automatische incasso brief word je niet veel wijzer. Grote vraag is of ik het wel was, want zoals ik al zei: ik werd vandaag ingehaald door een vrachtwagen en misschien/waarschijnlijk was dat toen ook het geval? Een dergelijke zaak heb ik al eens (terecht) gewonnen met de hulp van Flitsservice, dus afwachten maar...



Tekst en foto's: Yvesart




Terug naar het reportage overzicht