VHT Drenthe bezig met subjectieve verkeersveiligheid



Datum van foto's:
Tijdstip: 11.00
3240x

Ergens in Maart 2006 kreeg ik van een BOA te horen dat er een nieuwe auto aan zat te komen voor het project ‚Äúsubjectieve verkeersveiligheid‚ÄĚ. M√©t een digitale set wel te verstaan. Deze Opel Combo zou dus worden ingezet op een zogenoemde klachtlocatie. Een klachtlocatie is een locatie waar mensen het gevoel hebben dat het er verkeersonveilig is. Net als in overige politieregio‚Äôs draait het VHT Drenthe het project: ‚ÄėSubjectieve verkeersveiligheid‚Äô. Het Bureau Verkeershandhaving Openbaar Ministerie (BVOM) stelt middelen beschikbaar om klachten met betrekking tot de verkeersveiligheid te onderzoeken. De nadruk ligt op snelheidscontroles binnen de bebouwde kom, met name in 30 kilometerzones en bij scholen.


klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

In het kader van het project : ‚ÄėSubjectieve verkeersveiligheid‚Äô werd een snelheidscontrole gehouden op de hoofdstraat in Zuidwolde langs de A28 ter hoogte van hmp 155.1. De maximum snelheid bedraagt hier 120km/h.

De A28 is dus waarschijnlijk een locatie waar mensen het gevoel hebben dat het er verkeersonveilig is. Ergens zullen ze wel gelijk hebben, want kijk zelf maar eens naar deze foto. Deze remsporen kunnen toch alleen maar komen omdat iemand moest remmen voor een overstekende ree?

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

Of toch niet? Zie ik hier dan toch iets wat de verkeersveiligheid WEL ten goede komt? Een hekwerk met gaas om ervoor te zorgen dat het wild niet op de gok de snelweg over kan steken.

Bij deze nog maar een foto van de nieuwe auto van het VHT Drenthe, de Opel Combo met kenteken 72-BZ-NH. Bij het zien van deze foto denk je van, ‚Äúwat een gare ouwe bak‚ÄĚ. Viel me nog niet tegen dat deze Opel toch echt van augustus 2006 is.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

Of het nou echt zin heeft wéér een repo van deze locatie te gaan maken? Van deze locatie is al zeshonderd keer een repo gemaakt, alleen de laatste paar keer wel heel bijzondere. Een radarauto die niet tegen een gebeund slootje kan inclusief de VROS van Drenthe. Nog een VROS en nu weer de nieuwe Combo van het VHT Drenthe.




Tekst en foto's: Garfield




Terug naar het reportage overzicht