VHT Drenthe op de kliko toer???



Datum van foto's:
Tijdstip: 10:00 uur
2775x

Hedenochtend zat ik lekker wakker te worden in de woonkamer, broodje + koffie, laptop erbij, zonnetje ook nog, kon niet beter. Had een snipperweekje om een kameraad op de boerderij te helpen met de verlate voorjaarswerkzaamheden en vanochtend besloot ik eerst uit te slapen. Dit liep iets anders...



Flitsservice medewerker Harold opende de MSN en gaf aan dat VHT Drenthe waarschijnlijk op de A28 bij hmp 159.6 richting Assen stond. Dit was een voor mij onbekend plekje. Ik had op het forum aangegeven geen zin meer te hebben in het maken van repo's n.a.v. diverse reacties onder repo's. Echter, het doel ( vastleggen van de locaties en de manier waarop men controleert) mag daar niet onder lijden en ik besloot die kant op te rijden.


klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

Het bleek een hele toer om bij de plek te komen. Ik besloot afslag Beilen te nemen en bij een viaduct verderop te kijken. Loos alarm, dit was 158.8. Weer terug naar de afslag en verder richting Assen. Inderdaad, de Gatso stond bij hmp 159.6. Afslag Westerbork / Beilen Noord genomen en oh oh, oja, dat was ook zo, de N381 is richting Beilen afgesloten ( 900 meter). Ik besloot de gok niet te nemen en weer terug te rijden naar de eerste afslag Beilen. Vanaf hier Beilen door gestuiterd en in 1 keer het juiste weggetje gevonden naar de flits-Astra.

Deze controleplek heb ik vandaag 2x bezocht. Eerst een poosje wezen praten en opeens zei de BOA: "er komt rook bij je auto weg". Gauw de kap omhoog en er bleek een koelvloeistofslangetje lek te zijn. Gevraagd naar de dichtstbijzijnde garage en na een snelle reparatie was ik weer terug voor de foto's.



Op bovenstaande foto werd gezamelijk een bezoek gebracht aan de apparatuur. Niet in de vangrail, gewoon staan achter een hmp. Als je goed oplette zag je de blauwe accu-bak al van ver liggen. Er werd al gezegd: dat ze die dingen niet groen gemaakt hebben, vallen ze in ieder geval niet zo op...



Op deze foto zie je in de verte de N381 ( Drachten-Emmen) middels een viaduct de A28 kruisen. Mede door de drukte werden hoge snelheden tot dit moment nog niet gemeten, de piek lag zo'n beetje rond 149 km/uur.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

De pakezel stond aan een doodlopend weggetje. Detail was dat de BOA, die vandaag op dit gedeelte van de A28 Gatso-dienst moest draaien, in 1999 op deze plek begonnen is. Alleen toen was er nog een sleutel van het hek, vandaag er over heen en door de bossages. Ook bleek men vandaag aan de andere kant te staan, thv hmp 161.1 en net als aan deze kant later op de dag met aflossing, een dubbele Gatso-shift dus.



Hierover was later nog enige onduidelijkheid. Er kwamen ook meldingen binnen van hmp 160.7. Een collega kwam op dat moment langs de opstelling en gaf ook hmp 161.1 door. Ik hou het dus op hmp 161.1.



Opeens horen we gemiauw en bleek Flitsservice medewerker Garfield ge-arriveerd te zijn. Een kleine mini-meet aan de A28 dus.



Toen belde FS meldingverwerker Smookey ook nog op... aan de andere kant zou de
men bij hmp 165.2 staan, of dit wel klopte... Heb de telefoon gewoon aan de BOA gegeven en hem maar laten uitleggen dat dat dus niet klopte. Garfield en ik stikten bijkans van het lachen, het was een komisch gezicht: een BOA die aan een meldingenverwerker uitlegt waar ze nou precies staan..! Scheelde ons weer een ritje.

De overbekende Astra. Garfield's oog viel op de kliko en maakte er een geintje over: "beginnen jullie nu ook al"? Het had echter niet veel gescheeld. Enkele jaren geleden was de aanschaf van 2 vuilcontainers inclusief kassa-inhoud overwogen maar men gaf toch de voorkeur aan statieven, mede omdat men er mee aan de snelwegen zou moeten gaan staan en een statief nou eenmaal handzamer is en makkelijker uit het zicht te zetten is dan zo'n afvalbak.



De geplande nieuwe flitsauto kwam ook nog aan bod. Deze zal alleen door het PSV ( Project Subjectieve Veiligheid - onderdeel VHT) ) ingezet gaan worden. D.w.z.: de zone-gebieden en (soms) op aangeven van bewoners of tussentijdse metingen in deze gebieden. Het gaat hierbij om de 30 en 60 km-zones.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

Eigenlijk vond ik het toen wel genoeg voor vandaag maar het liep nog een half uurtje uit. Mede door het aangeven van Garfield m.b.t de bebording bij een controle vorige week op de N371. Die stonden nog op 50 i.v.m. wegwerkzaamheden terwijl die al klaar waren. Rijkswaterstaat heeft toen ter plekke actie ondernomen en de borden alsnog omgedraaid. Had een BOA zelf niet kunnen zien dat de werkzaamheden voorbij waren? Ja en nee.



Tuurlijk zie je dat. Maar aangegeven werd dat diegene die de werkzaamheden uitvoerde de borden zelf had moeten weghalen. Men kreeg opdracht om op dat weggedeelte te gaan staan...



Ook gaf de BOA aan zich soms te ergeren aan het feit dat vooral bij tijdelijke ( rijdende) wegafzettingen er bijna nooit een bord "einde snelheidsbeperking" gevoerd/geplaatst werd waardoor bestuurders in het ongewisse gelaten worden en dan zelf de gok nemen met welke snelheid er gereden word.



Toen was het echt tijd om naar m'n kameraad te gaan. Weer een plekje op de "FS-kaart" vastgelegd...



Tekst en foto's: Tento




Terug naar het reportage overzicht