Voorproefje op de A37



Datum van foto's:
Tijdstip: 13:30 uur
3185x

Op de laatste dag van onze vakantie is het dan toch nog gelukt om een repo te maken. Na een slappe periode (wat repo's uit Drenthe betreft) in de laatste maanden van 2006, is het repojaar 2007 begonnen. De bedoeling was vandaag om een plezier-ritje te maken met onze 'luxe-auto', omdat we meestal met de lease-auto op pad zijn. Het 'uitlaten' van een auto op de Duitse Autobahn is natuurlijk altijd puur plezier, in tegenstelling tot het stukgeflitste verkeer op de Nederlandse wegen. Het zou echter anders lopen.

Niet lang nadat we de handelsroute naar Duitsland waren opgereden, werd er namelijk een controle door ons waargenomen, ter hoogte van het tuinbouwgebied bij Klazienaveen. Na gekeerd te hebben via de af- en oprit bij Zwartemeer passeerden we de opstelling. Omdat we niet helemaal zeker waren van het juiste hectometerpaaltje, hebben we de melding pas op het moment van passeren gedaan en daardoor helaas geen drive-by kunnen maken. Dit was de betreffende melding:

radar dr n37 duitse grens ri knooppunt holsloot thv hmp 37.4 bij afslag klazienaveen (varkentjes/shooting star) 13:17:35


klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

Omdat wij ter plaatse goed de weg weten, konden we rechtstreeks op de controleur afrijden. Bij aankomst was dit het complete plaatje, auto inclusief apparatuur die mooi afsteekt tegen de gele vrachtwagen. De controle bleek er al vanaf 10:00 uur te staan, terwijl tot 13:00 uur nog niemand de melding had gedaan! Qua meldingen is er in Drenthe dus helaas nog weinig veranderd t.o.v. 2006.

Het zicht op de weg in de richting van de grens met Duitsland. Hier is duidelijk te zien dat men reeds rijdt op het nieuwe gedeelte van de snelweg A37. De rijstroken in de richting Hoogeveen worden op dit moment gebruikt als autoweg voor beide richtingen, met een dubbele schildmarkering in het midden. Hier wordt dus legaal gebruik gemaakt van de vluchtstrook.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

En het zicht op de weg in de richting Hoogeveen. Op het betreffende hectometerbordje is al te zien dat de autoweg N37 straks autosnelweg A37 wordt. Ook staan er weer een heleboel vrachtwagens op de foto, het is hier bijna niet mogelijk een moment te vinden waarop er geen vrachtwagens voorbijkomen. Dit is de belangrijkste verbindingsweg met Duitsland in de regio, wat na de voltooiing van de autosnelweg waarschijnlijk nog sterker van toepassing zal zijn.

De weg loopt vlak langs het tuinbouwgebied Klazienaveen. Hier worden vooral bloemen en planten gekweekt en wij hebben hier zelf ook nogal eens planten voor de tuin gekocht, rechtstreeks bij de tuinder. Voor de werkgelegenheid in de regio Emmen is dit gebied erg belangrijk, er zijn zo’n 1.500 mensen werkzaam. Dit gebied is 's nachts ook van heinde en verre te zien, door de oranje gloed die van de kassen af komt.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

Als laatste dan nog een blik op de apparatuur. De ijking is, zoals gebruikelijk in Drenthe, nog prima in orde. De set mag in juli 2007 weer naar het NMi. Verder zien we de agent een handeling uitvoeren die wij graag zien, namelijk het drukken op de 'ON/OFF' knop, en dan wel om de boel uit te zetten!

De getallen voor vandaag waren als volgt: 189 overtredingen op 2.000 passanten in 4,5 uur, wat dus neerkomt op 9,45%. Eigenlijk toch nog wel een hoog percentage voor een controle die niet bepaald verdekt was opgesteld, afgezien van de burka.

Opvallend was verder, dat veel van de opkomende passanten geflitst werden, terwijl het afgaand verkeer vaak wél tijdig wist te remmen, indien noodzakelijk. Eén passant had nog de moeite genomen om de controleur op te zoeken. Hij had een flits gezien, terwijl hij maar 82 à 83 km/uur reed op zijn boordsnelheidsmeter. Hij kon zich dan ook niet voorstellen dat hij geflitst zou zijn. De controleur kon hem vertellen dat dit dan ook waarschijnlijk niet het geval was en dat de flits waarschijnlijk voor een tegenligger was. Veel mensen schijnen toch nog niet te weten dat zo'n set twee richtingen tegelijk kan controleren en wanen zich veilig als de apparatuur niet aan 'hun' kant van de weg staat. Als straks de autosnelweg is voltooid, gaat dit verhaal natuurlijk niet meer op, dan kan slechts één richting gecontroleerd worden met één set. Dit plekje zal dan echter wel vaker dienst doen als controleplek, eigenlijk was het de bedoeling van de controleur om hier pas te gaan staan als de A37 een feit is.



Tekst en foto's: Varkentjes & Shooting Star




Terug naar het reportage overzicht