Vreemd tafereel langs de N360 thv Garmerwolde



Datum van foto's:
Tijdstip: 13:20 uur
2616x

Op de N360 (Groningen-Delfzijl) worden zeer regelmatig snelheidscontroles gehouden ter hoogte van Garmerwolde. Vandaag kwam ik daar tot mijn stomme verbazing zelfs twee controles vlak na elkaar tegen. Ik reed richting Groningen en werd al gewaarschuwd door tegenliggers via lichtsignalen. Okee, dan maar even de bekende plekjes goed in de gaten houden! Het was direct al raak bij hmp 8.6, daar stond namelijk een statief in de berm. Ik wou de controle al gaan melden bij FS, maar toen kwam ik 400 meter verderop opnieuw een radarcontrole tegen! Deze werd uitgevoerd door de grijze Mitsubishi Spacestar (94-SG-VV) en stond in een parkeervak bij hmp 8.2. De Gatso was duidelijk zichtbaar op het dashboard.


klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

Ben toen maar teruggereden om duidelijkheid te verkrijgen over dit vreemde tafereel. De BOA in de groene Skoda wou eerst niet geloven dat zijn collega een paar honderd meter verderop stond te controleren. Voor de goede orde: het was dus niet zo dat beide radarsetjes alleen het afgaande verkeer controleerden. Er werd dubbel gecontroleerd, wat dus logischerwijze inhoudt dat bepaalde voertuigen dubbel geflitst kunnen zijn. Een beslissingsmoment tussen beide controles is er niet. De BOA hield het op een gevalletje van miscommunicatie. Na een poosje ging hij maar eens rondbellen wat er nu eigenlijk precies aan de hand was.

Ondertussen heb ik wat foto's gemaakt van de controle. Helaas zijn juist de foto's van het statief en de ijkstickers niet bepaald scherp geworden, excuses daarvoor. De ijking was verder prima in orde, het setje moet pas in oktober weer opnieuw gekeurd worden.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

De achterkant van het statief.

De Skoda stond ver in de berm geparkeerd zoals je kunt zien. Rijd je richting Groningen dan kun je de auto en het statief pas zien als je je ernaast bevindt. Op de achtergrond is trouwens een voormalig steunpunt van Provinciale Waterstaat te zien.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

Hier een foto van de exacte locatie: hectometerpaaltje 8.6 ter hoogte van Garmerwolde dus. Op dezelfde plek controleert men ook wel eens vanuit de auto, in deze repo. Ter illustratie: onlangs gingen bij een avondcontrole op deze locatie 124 van de 640 voertuigen op de foto. De topscorer reed toen 144 km/u. De Vmax is hier 80km/u

Heb ook nog even mijn camera op de digitale Gatso neergezet met dit als resultaat. Er is sprake van behoorlijk wat tegenlicht zoals je ziet. Ik vraag me trouwens af of de BOA daar geen last van had bij het registreren van de overtreders.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

Overigens is de Skoda Octavia sinds de overgang op de digitale Gatso niet meer te herkennen aan de twee witte flitslampen. Op de foto is goed te zien dat daar nu filterende kapjes op zitten.

Maar hoe zat het nu met de andere controle? Ik ben daar uiteraard heengereden om die ook op de foto te zetten. Maar juist toen ik mijn auto achter de Mitsubishi parkeerde, ging deze er vandoor. Meneer de BOA stelde mijn bezoekje denk ik niet op prijs. Er zal hoogstwaarschijnlijk toch iets fout gegaan zijn deze middag bij het VHT wat betreft het inroosteren van de controles. Hij bleef verderop nog wel een tijdje staan wachten (vlakbij hmp 8.6), vermoedelijk om telefonisch wat zaken af te handelen. Zodoende heb ik nog wel een drive-by van de Mitsubishi kunnen maken.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

Ik vind het toch zeer opmerkelijk dat zoiets kan gebeuren. Vooral de BOA in de Mitsubishi had naar mijn idee kunnen zien dat verderop een controle bezig was. Andersom is dat wat lastiger.

Hoe dan ook, het is op dit gedeelte van de N360 altijd oppassen geblazen voor een snelheidscontrole!



Tekst en foto's: JH




Terug naar het reportage overzicht