Vreemde aanhanger bij de Maastunnel in Rotterdam



Datum van foto's:
Tijdstip: 14:30 uur

Nadat ik vandaag al ruim een uur rond had gereden op zoek naar de gemelde flitsers in de regio Rotterdam, had ik de moed opgegeven en reed ik weer terug naar het centrum; helaas een tweede repo van mij zat er vandaag niet in. Toen ik vanuit Rotterdam-Zuid de Maastunnel uitkwam werd ik verrast door hetgeen dat zich in de middenberm afspeelde. Twee BOA’s waren net bezig met het plaatsen van een aanhanger in de middenberm ter hoogte van de beide Esso-stations. Aangezien politiemensen niet voor de lol een aanhanger neerzetten op de middenberm van een drukke weg, wist ik genoeg.


klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

Nadat ik snel mijn auto ergens geparkeerd had, ben ik even naar het benzinestation gelopen om nieuwe batterijen te kopen voor mijn digitale camera. Toen ik naar buiten kwam met mijn batterijen, kwam er net een spoedtransport van de GGD langs, waarvoor de politie de hele boel afzette. Een mooie gelegenheid om even een afstandsfoto van de aanhanger te maken.

Aan de overkant van de straat stond een Ford Mondeo uitgerust met een Gatso. Eerst maar even wat foto’s vanaf deze kant gemaakt, mochten ze moeilijk doen als ik van dichtbij foto’s kom maken.



Het gaat dus om een donkerblauwe Ford Mondeo Station met het kenteken PD-NG-88. Zoals verwacht stond deze auto al vermeld in de kentekenlijst van Flitsservice. Deze Ford Mondeo controleerde het verkeer dat richting de Maastunnel reed; de aanhanger deed het verkeer dat vanaf de Maastunnel kwam. Omdat de batterij van mijn telefoon helemaal leeg was, kon ik geen smsje sturen met de melding. Maar een paar uur eerder was op dezelfde plek al een controle gemeld, dus de gemiddelde Flitsservice bezoeker was al op zijn hoede, mocht je dat hier normaal al niet zijn.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

Toen ik naar de overkant liep, kwamen er twee medewerksters van het pompstation van de Esso aan mij vragen waar ik foto’s van aan het maken was. Toen ik hen de auto aanwees met de BOA’s erin en ook liet zien wat de aanhanger daar stond te doen, vonden ze het een superuitvinding dat Flitsservice er was. Kijk da's toch weer een paar bezoekers erbij voor de site.


Ik liep op de auto af en daarin zaten twee BOA’s, een mannelijke en een vrouwelijke. Na even op het raam getikt te hebben, stelde ik me voor en het maken van foto’s was geen probleem.
De vrouwelijke BOA stapte zelfs even voor me uit en zodoende kon ik vanaf de passagiersstoel wat foto’s maken van de apparatuur in de Ford Mondeo.

Op het moment dat ik in de auto foto’s aan het maken was, flitste deze auto er aardig op los. Toch heel erg apart, aangezien de vrouwelijke BOA in haar reflecterende jas naast de flitsauto stond. Sommige mensen zijn niet echt alert, zo zie je maar. Op het moment dat ik in de auto zat, waren er 33 mensen geflitst en dat nog niet in tien minuten. Er werd geflitst vanaf snelheden hoger dan 57 km/uur; op dit stuk weg is 50 km/uur toegestaan.



Er werd mij veel verteld en ik heb dan ook veel opgestoken over de apparatuur en dergelijke.

Op het moment van deze foto waren er ongeveer 470 passanten, te zien aan het getal 47 in het scherm. De controle was alleen afgaand. Dat is te zien bij het rode knopje direction. Hier staat de onderste optie geselecteerd en dat is alleen het afgaande verkeer. De optie daarboven is beide richtingen en de bovenste is opkomend verkeer.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

De reden voor controle op dit stuk weg, was dat er simpelweg vaak te hard gereden wordt. ’s Ochtends in het donker steken mensen via de weg over naar de kantoorgebouwen aan de overkant vanaf een parkeerplaats gelegen achter het tankstation; dit is natuurlijk alleen in het donker van toepassing.


De belangrijkste reden was, volgens de BOA, dat de automobilisten een stuk verderop een tunnel induiken. Wanneer je met een te hoge snelheid aan komt rijden en er is in de tunnel bv. een ongeluk gebeurd, dan wordt je verrast en knal je er gigantisch bovenop. Verder komen er ook auto’s de weg op vanaf het benzinestation er zijn volgens haar dus genoeg gevaarlijke situaties op de weg. Ter verduidelijking even een overzichtsfoto van wat er bedoeld wordt.

Deze foto zal je ongeveer zien, als je hier vandaag op de bon bent gegaan. Voor verduidelijking: vanaf rechts komen mensen vanaf het Esso pompstation. De weg gaat rechtdoor richting de Maastunnel. De linker weghelft is alleen voor voertuigen die te hoog zijn en voor taxi’s.



Nog even een foto van de voorkant van de Ford Mondeo met de flitslampen.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

Omdat de BOA’s de controle al weer gingen opruimen, na ongeveer een half uurtje, besloot ik snel nog even wat foto’s te gaan maken van de aanhanger die op de middenberm gezet was. Volgens de BOA’s stond de aanhanger er al honderd keer op, omdat dit apparaat al zes jaar meeging in Rotterdam. Ik had er echter nog nooit één gezien in het echt, dus liep ik naar de middenberm om foto’s te maken.

Zo zag de aanhanger eruit. Volgens de BOA, door een collega die zich verveelde, opgeleukt met allerlei stickers, om het zo ‘echt’ mogelijk te laten lijken. Tussen de stickers door zie je een glaasje waarachter de camera zit verstopt.



Op deze foto is beter te zien dat er een camera zit verscholen in de aanhanger.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

Het kenteken van de aanhanger was, vandaag dan, hetzelfde als de auto: PD-NG-88. Wees dus op je hoede als je ergens een dergelijke aanhanger ziet staan. Zoals je op deze foto kunt zien, zit onderin nog een glas waarachter de radarunit verscholen zit.

Voor automobilisten, die vanuit de Maastunnel de radarbundel van deze aanhanger binnenreden, ziet de achterkant er zo uit.



Toen ik een paar foto’s had gemaakt kwamen de BOA’s de middenberm alweer oprijden om de spullen weer mee te nemen. De controle was afgelopen omstreeks 14.35 uur. Hij begon ongeveer om 14.05 uur; niet al te lang dus. Maar de stand van de controle vanuit de auto was, toen ze stopten, 47 geflitsten, dacht ik.
De BOA maakte de aanhanger open, om de apparatuur uit te schakelen. Ik heb dus nog even snel wat foto’s van de binnenkant kunnen maken.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

Dit is de binnenkant van de aanhanger. Als we vooraan beginnen, zie je de camera die achter het glaasje zit; daaronder zit de radarunit verscholen. Het grote blauwe ding wat vooraan ligt, is de flitser, die vandaag niet gebruikt werd, omdat het zicht goed was. Ook zie je een rood-wit gestreept uitlijnpaaltje liggen.

De controle was, zoals gezegd, weer beëindigd. De BOA’s gingen er weer vandoor.



Tekst en foto's: Soulpunker




Terug naar het reportage overzicht