Weinig schokkends op 2 locaties in Assen



Datum van foto's:
Tijdstip: 10:30 en 13:15 uur
3979x

Deze dag waren een 3-tal wegen in de bebouwde kom van Assen aangekondigd. Het zou gaan om de Nobellaan, de Rolderhoofdweg en de Overcingellaan. Dit liep iets anders…


klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

Ik zat nog steeds in mijn snipperweekje en aangekomen in Assen op de Overcingellaan is het (voor mij) overduidelijk waar de flitsauto (zwarte Astra) deze ochtend staat. Na de redelijk drukke kruising met gescheiden fietsers-oversteek besluit ik rechts de parkeerplaats voor het gebouw van de GGD op te draaien.

Een overzicht, genomen vanaf de parkeerplaats. Na me even gemeld te hebben werd besloten eerst een sigaretje te doen en bij te kletsen. De foto’s konden wel even wachten, hij zou er nog wel even staan. De controle stond er vanaf iets na 8 uur. Te zien is dat aan de overzijde het fietspad middels een rode fietsstrook gelijk met de weg loopt. Dit in tegenstelling tot de zijde waar de Astra stond, daar is het fietspad verderop gescheiden van de rijbaan.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

Het zicht, komende vanaf het station richting de A28. Een ge-oefend oog zag de Astra wel staan, dit was vaak te zien door de bestuurders welke om zich heen keken waar de boa stond. Nou, naast mij, in m’n werkkleding ( had nog een klein klusje later, vandaar) en toch presteerde men het om op de foto te gaan. Ook zagen we veel bestuurders al telefonerend ( niet handenvrij…) op de foto gaan.



Dit kan niet op het kenteken bekeurd worden, hiervoor is altijd staande houding verplicht. Eerder moest er ook nog altijd o.a. type telefoon, kleur etc. genoteerd worden. Dit is niet meer nodig. De regels (omschrijving van een overtreding) momenteel: een bekeuring voor het vasthouden van een mobiele telefoon!!! Hieronder valt dan tevens het smsen.



Tijdens het maken van deze foto besef ik me dat ik de plek nog niet gemeld werd en heb deze doorgegeven, waarna de melding een feit was:


radar dr in assen op de overcingellaan thv de ggd (tento)


Aangezien de auto “ver” vanaf de straat stond, stond de apparatuur ingesteld op “range II”. Dit heeft als nadeel ( of als voordeel …) dat vrachtverkeer afgaand gezien werd als een treintje auto’s en de meting ongeldig was. Opkomend was iedereen vanuit het centrum, als men te snel reed dan de toegestane 50 km/uur, de spreekwoordelijke pisang.



Op zich niet zo’n heel verkeerde plek. Heb er 1 uur buiten de flitsauto ( en het laatste kwartier in de regen in de auto) vertoefd en we zagen 2 bijna-ongelukken gebeuren. 1 Auto zou zo vanaf de parkeerplek de weg opschieten maar zag net op tijd een rijtje auto’s naderen. Later op de kruising zag een recht door rijdende auto te laat dat een afslaande auto langer was dan men ingeschat had of er werd gewoonweg niet opgelet. Een enkele keer werd een auto , welke bij de kruising de weg op draaide, geflitst door zijn reeds ontwikkelde “snelheid”.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

Veel bestuurders zaten rond de 50-55 km/uur. Een behoorlijk aantal ging met 58 km/uur op de foto. Dit zijn sneue boetes, daar was ook de boa het mee eens. Het beleid is vastgesteld op flitsen vanaf 57 km/uur en dat heeft men maar in te stellen. Des te wranger is het om dan te zien dat men er soms net 1 km/uur boven zit.



De statistieken: van de 2434 gemeten voertuigen in 4 uur tijd kunnen er 155 ( aantal testfoto’s reeds afgetrokken) een acceptgiro vanuit Leeuwarden tegemoet zien.



Na deze plek zou er eerst gepauzeerd worden ( ik had ook wel zin in koffie) en na de middag zou of de Nobellaan of de Maria in Campislaan aan de beurt zijn. Dat zou aldaar ter plekke besloten worden. Ik besloot snackbar “de Havenkade” op te zoeken om vervolgens post te vatten aan het begin van de Maria in Campislaan.

Na daar 10 minuten gepost te hebben zie ik de zwarte Astra voorbij komen en zo goed als tegenover de parkeerplek een plekje op de parallelweg op zoeken. Mooi uitgekiend, dit scheelde een boel zoeken. De Maria in Campislaan was het dus geworden. Op het oog werd de wagen zo goed als evenwijdig aan de weg gezet, waarna men definitief uit kon gaan lijnen. Een foto van het zicht in het vizier op het piketpaaltje, welke verderop geplaatst wordt.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

Hierna natuurlijk de papierwinkel, welke ingevuld diende te worden. Het spiegeltje werd voorzien van andere gegevens m.b.t. de locatie waar hier gecontroleerd werd.

Een overzicht van de Maria in Campislaan, komende vanaf de Europaweg. Het feit dat de lampen nog aan waren gaf in het geval van deze boa aan dat de flitsauto nog niet op scherp stond… Fietsers aan de overkant moesten over de parallelweg. Aan deze kant via de fietsstrook, welke hier afgebakend was door middel van een onderbroken betonnen rand.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

Het “harde rijden” is er op deze weg wel redelijk uit, uitschieters daar gelaten. Mede door het natte weer deze middag was te merken dat men de snelheid goed in de gaten had. De auto was goed zichtbaar wat resulteerde in enkele claxon-orkesten en duimpjes omhoog of een zwaai. Het is gewoon een bekende plek. Er werd aangegeven dat voor claxoneren op kenteken bekeurd mag worden. Dit gebeurt zelden, echter: in combinatie met de middelvinger wordt het een ander verhaal…..



Gezien het matige (lees NATTE) weer nam ik plaats in de flitsauto, om vervolgens live de melding vanuit de auto door te geven. Hierbij ge-corrigeerd door de boa ( bedankt voor het huis-nr.) werd dit de volgende melding:




radar dr in assen op de maria in campislaan thv nummer 32 (tento)


Tja, en dan gebeurt er dit voor je camera. Een kind hobbelt over het gras zo de fietsstrook op. Geen pa of ma te bekennen. Fietsje tegen de betonrand maar ze kwam er niet over. Opeens duikt ma op. Nee, het kind had geen zin om weer op de stoep te komen. Dan maar over de fietsstrook tegen het verkeer in…… Een kind ziet geen gevaar maar ouders, je zou ze toch in zo’n geval…. Even met de fiets over de strook of omvallen en dan is het 112 ipv foto’s voor de repo…



Zoals zo vaak is snelheid dan niet de oorzaak maar een letselverhogende of beperkende factor, maar net hoe iemand het brengt! Feit blijft dat men te vaak en te gauw de oorzaak op snelheid gooit met als reden om snelheidscontroles te rechtvaardigen. Vaak zijn andere oorzaken aan te wijzen waarbij snelheid wel een rol speelt maar niet de oorzaak is. Een bestuurder verkeerd onder invloed van bijv. alcohol en rijdt daardoor sneller dan hij in kan schatten en klapt op een boom. Snelheidcontroles helpen niet om die persoon nuchter achter het stuur te laten stappen. Vandaar ook het topic op het forum met de alcomobilisten in Drenthe, welke aan de kant worden gezet.






Dit om aan te geven dat de politie in Drenthe op dit gebied best een schouderklop mag krijgen! Als ik dan vandaag hoor dat Drenthe 1 van de provincies is met de minste bestuurders met drank op achter het stuur en ik zie de dagelijkse meldingen voorbij komen op de site van Politie.nl/Drenthe, dan geeft dat toch te denken....

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

Na 6 foto’s ( van de Astra) houd ik het voor gezien in Assen. Een kleine werkplicht riep toch nog op deze snipperdag. Mooi weer 2 plekken binnen de bebouwde kom vastgelegd. Deze waren reeds bekend/vastgelegd in het verleden en de Assenaren weten dat er vooral op de Maria in Campislaan regelmatig gecontroleerd wordt. En zoals ik ook aan de boa aangaf: liever zo dan langs de A28. Hier dachten we beide gelijk over. Had daar 130 km/uur gereden en welgeteld ben ik 2 keer ingehaald over een stuk van 30 km. Zou men hier nu nog staan dan valt het merendeel tussen 120-130 km/uur en schiet men het "doel" volledig voorbij (of juist niet want de A28 is pure kassa….) .



Nee, dan zo: vlak na een kruising of een drukke weg door een woonwijk. Beide plekken waarbij je in eerste instantie denkt: wat een stomme plek maar als je een poosje het verkeer observeert om dit in een repo goed weer te kunnen geven, dan ga je toch anders over zo’n plek nadenken!



Tekst en foto's: Tento




Terug naar het reportage overzicht